КОНТЕКСТНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ НГУ ДО ВЕДЕННЯ БОЙОВИХ ДІЙ В УМОВАХ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.318102Ключові слова:
контекст, контекстний підхід, професійна підготовка, майбутні офіцери, бойові дії, військові навчальні закладиАнотація
У статті на основі аналізу наукових джерел охарактеризовано сутність, зміст та методи контекстної професійної підготовки майбутніх фахівців для підрозділів Національної гвардії України в умовах вищого військового навчального закладу.
З’ясовано, що у працях науковців контекстна підготовка розглядається в термінах «контекстна освіта» (викладання) і «контекстне навчання» (учіння). Визначено, що важливими характеристиками контекстного підходу є забезпечення міждисциплінарних зв’язків у процесі підготовки; проблемність змісту навчання; використання контекстів майбутньої професійної діяльності, а саме набуття здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у ході виконання службово-бойових (бойових) завдань.
Встановлено, що контекст є найважливішим компонентом таких навчальних підходів: проблемно орієнтованого навчання, кооперативного навчання, проєктного навчання та навчання на базі військових підрозділів.
Обґрунтовано інтегративний образ випускника-офіцера, де мета, зміст і результати навчання сприймаються комплексно з урахуванням змін у професійній діяльності та спрямовані на формування його інтегральної компетентності.
Посилання
Dem’ianenko, N. (2011). Samostiina robota mahistrantiv v umovakh modulnoho navchannia: orhanizatsiia i upravlinnia [Independent work of master's students in the conditions of modular training: organization and management]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 3, 1, 81-86 [in Ukrainian].
Kapinus, O. S. (2019). Kontekstnyi pidkhid do formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh ofitseriv Zbroinykh Syl Ukrainy [A contextual approach to the formation of professional subjectivity of future officers of the Armed Forces of Ukraine]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 18, 1, 191-194 [in Ukrainian].
Kapinus, O. S. (2020). Metodolohiia, teoriia i metodyka formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh ofitseriv Zbroinykh syl Ukrainy [Methodology, theory and methods of formation of professional subjectivity of future officers of the Armed Forces of Ukraine]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd. O. O. Yevenok [in Ukrainian].
Kolosovych, O. S. (2018). Psykholohiia vzaiemodii u viiskovo-profesiinomu seredovyshchi [Psychology of interaction in the military-professional environment]: monohrafiia. Lviv: LvDUVS [in Ukrainian].
Martsenkivskyi, V., Kamalov, Ye., & Klontsak, M. (2020). Otsiniuvannia efektyvnosti funktsionuvannia viiskovykh navchalnykh pidrozdiliv u systemi pidhotovky ofitseriv zapasu [Evaluation of the effectiveness of the functioning of military training units in the reserve officer training system]. Viiskova osvita [Military education], 2 (42), 174-185 [in Ukrainian].
Marchenkov, S. M. (2021). Formuvannia informatsiino-analitychnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of informational and analytical competence of future officers in the process of professional training]. (PhD diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].
Melnychenko, S., Ovchynnyk, V., & Hudal, S. (2002). Perspektyvy pidhotovky fakhivtsiv viiskovykh spetsialnostei u systemi VVNZ [Prospects for the training of specialists in military specialties in the system of higher educational institutions]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 3, 39-45. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-3-39-45 [in Ukrainian].
Prykhodko, Yu. (2022). Aktualni problemy transformatsii stanu ta yakosti systemy vyshchoi viiskovoi osvity [Actual problems of transformation of the state and quality of the system of higher military education]. Viiskova osvita [Military education], 1 (45), 176-196. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2022-45/179-196 [in Ukrainian].
Prykhodko, Yu. (2017). Pidhotovka viiskovykh fakhivtsiv u providnykh krainakh svitu: osnovopolozhni zasady ta tendentsii [Training of military specialists in the leading countries of the world: basic principles and trends]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 3 (67), 285-299 [in Ukrainian].