БІОГРАФІЧНІ МАТЕРІАЛИ ЩОДО ХАРАКТЕРИСТИКИ ПОЧАТКОВИХ ЕТАПІВ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ А. МАКАРЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.318136Ключові слова:
педагогічна біографістика, професіогенез педагога-управлінця, А.Макаренко, біографічне макаренкознавство, Крюківське залізничне вище початкове училище, Полтавське міське нижче початкове училище імені Куракіна, Полтавський губернський відділ народної освітиАнотація
Стаття присвячена системному висвітленню та узагальненню відомої на даний час документально підтвердженої біографічної інформації щодо початкових етапів управлінської педагогічної діяльності видатного українського освітянина А. Макаренка. Факти професійної біографії А. Макаренка демонструють низку особливостей його управлінського дебюту: відсутність можливості цілеспрямованого формування комплексу базових знань, навичок та уявлень в царині професійного управління; вкрай несприятливі соціально-політичні умови професійної діяльності, пов’язані з військовими діями, руйнацією багатьох соціальних і господарських інституцій, частою зміною влади, важкими матеріальними нестатками тощо; різнохарактерність типів адміністративних посад. На всіх зазначених посадах А. Макаренко як правило демонструє активну професійну позицію, регулярно виступає з організаційними і педагогічними ініціативами, виявляє інноваційне мислення. Систематизація біографічного матеріалу закладає підвалини подальшого системного аналізу одиничного, загального і специфічного аспектів професіогенезу А. Макаренка, створює певні перспективи для більш глибокого вивчення цілісної феноменології його творчої особистості.
Посилання
Dichek, N. (2001). Biohrafichnyi metod yak instrument doslidzhennia vitchyznianoi istorii pedahohiky [Biographical method as a tool for researching the domestic history of pedagogy]. Shliakh osvity [The path of education], 4, 15-19 [in Ukrainian].
Dichek, N. P. (2005). Spadshchyna A. S. Makarenka u konteksti svitovoho istoryko-pedahohichnoho protsesu XX st. (na materialakh anhlomovnykh dzherel) [The legacy of A. S. Makarenko in the context of the world historical and pedagogical process of the 20th century (based on materials from English-language sources)]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Makarenko, V. (1985). Mein Bruder Anton Semenoviс. Erinnerungen, Briefe. Hrsg.: G. Hillig. Marburg: Makarenko-Referat. XVIII. (Opuscula Makarenkiana Nr 3).
Nizhynskyi, M. P. (1958). Zhyttia i pedahohichna diialnist A. S. Makarenka (Tvorchyi shliakh) [The life and pedagogical activity of A. S. Makarenko (Creative Path)]. Kyiv: Rad. shkola. [in Ukrainian].
Nizhynskyi, M. P. (1967). Zhyttia i pedahohichna diialnist A. S. Makarenka (Tvorchyi shliakh) [The life and pedagogical activity of A. S. Makarenko (Creative Path)]. Kyiv: Rad. shkola. [in Ukrainian].
Oksa, M., & Khillih, H. (2001). Mizh dvokh vohniv: A. S. Makarenko v Poltavi (1919–1920 roky) [Between Two Lights: A. S. Makarenko in Poltava (1919–1920)]. Istorychna pamiat [Historical memory], 1/2, 121-127 [in Ukrainian].
Sukhomlynska, O. (2001). Personaliia v istoryko-pedahohichnomu dyskursi [Personalities in historical and pedagogical discourse]. Shliakh osvity [The path of education], 4, 10-15 [in Ukrainian].
Zaviduiuchyi shkoloiu im. Kurakyna [Head of the Kurakin School]. (1919). Ridne slovo [Native word], 35, 4 [in Ukrainian].