ІНТЕГРАЦІЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ РЕАБІЛІТАЦІЇ В ІНКЛЮЗИВНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ УНІВЕРСИТЕТУ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА УМОВА ПІДТРИМКИ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330943Ключові слова:
інклюзивна освіта, технічні засоби реабілітації, студенти з інвалідністю, університетське середовище, соціально-педагогічна підтримка, безбар’єрність, універсальний дизайнАнотація
Стаття присвячена аналізу інтеграції технічних засобів реабілітації (ТЗР) в інклюзивне освітнє середовище закладів вищої освіти як ключової соціально-педагогічної умови підтримки студентів з особливими потребами. У центрі дослідження – роль ТЗР як інструменту забезпечення рівного доступу до навчального процесу для осіб з інвалідністю. Здійснено систематизацію видів ТЗР, їх функціонального призначення та умов ефективного впровадження в освітнє середовище університету. Обґрунтовано, що саме наявність відповідного технічного забезпечення дозволяє усунути фізичні, сенсорні, інформаційні та комунікаційні бар’єри, які заважають студентам з інвалідністю повноцінно реалізовувати свій освітній потенціал. Проаналізовано чинну нормативну базу щодо інклюзії у вищій освіті, практику функціонування служб підтримки студентів з особливими потребами, а також механізми персоналізації навчального процесу з урахуванням потреб конкретного здобувача. Акцентовано важливість адаптації архітектурного простору, впровадження програмно-апаратних рішень для доступу до інформації, підготовки педагогічних працівників до роботи в умовах інклюзії. Узагальнено вітчизняний і міжнародний досвід, зокрема кейси Університету «Україна», що демонструють комплексний підхід до створення інклюзивного навчального середовища. У висновках зазначено, що ТЗР мають розглядатися не як допоміжні пристрої, а як стратегічний компонент універсального дизайну в освіті, що підвищує якість та інноваційність освітнього процесу загалом.
Посилання
Barmashyna, L. M. (2000). Formuvannia seredovyshcha zhyttiediialnosti dlia malomobilnykh hrup naselennia [Formation of living environment for people with limited mobility]. Kyiv: Soiuz-Reklama SOIU [in Ukrainian].
Chaikovskyi, M. Ye., & Dobrovitska, O. O. (2018). Sotsialno-pedahohichna robota z moloddiu z invalidnistiu v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho prostoru ZVO [Socio-pedagogical work with youth with disabilities in the context of inclusive educational space of higher education institution]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Universytet “Ukraina” [in Ukrainian].
Ivanova, I. B. (2001). Profesiina pidhotovka studentiv z osoblyvymy potrebamy v adaptatsii [Professional training of students with special needs during adaptation]. Visnyk Universytetu “Ukraina” [Bulletin of the University "Ukraine"], 1, 86-90 [in Ukrainian].
Kolchenko, K. O., & Nikulina, H. F. (2002). Studentski navchalno-naukovo-vyrobnychi pidrozdily: problemy ta perspektyvy [Student educational and research-production units: Problems and prospects]. Visnyk Universytetu “Ukraina” [Bulletin of the University "Ukraine"], 2, 6-8 [in Ukrainian].
Kysliak, O. P., Kolchenko, K. O., & Misiak, S. A. (2003). Orhanizatsiia psykholohichnoi pidtrymky studentiv z osoblyvymy potrebamy v umovakh VNZ [Organization of psychological support for students with special needs in higher education institutions]. In Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of teaching and educating people with special needs]: materialy IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 222-223). Kyiv: Universytet “Ukraina”. [in Ukrainian].
Pro stanovyshche invalidiv ta osnovy derzhavnoi polityky shchodo rozviazannia problem hromadian z osoblyvymy potrebamy» [On the situation of persons with disabilities and the foundations of state policy for solving the problems of citizens with special needs]: derzhavna dopovid. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2003). Kyiv: MON Ukrainy [in Ukrainian].
Shevtsov, A. H. (2002). Novitni tekhnolohii navchannia v osviti studentiv iz fizychnymy vadamy [Innovative learning technologies in education for students with physical disabilities]. In Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of teaching and educating people with special needs]: zbirnyk naukovykh prats (No. 2, pp. 195-202). Kyiv: Universytet “Ukraina” [in Ukrainian].
Shyian, V. M. (2003). Tekhnolohiia sotsialno-pedahohichnoho suprovodu liudei z osoblyvymy potrebamy v osvitnomu seredovyshchi [Technology of socio-pedagogical support for people with special needs in the educational environment]. In Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of teaching and educating people with special needs]: materialy IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 129-130). Kyiv: Universytet “Ukraina” [in Ukrainian].
Standartni pravyla zabezpechennia rivnykh mozhlyvostei dlia invalidiv [Standard rules on the equalization of opportunities for persons with disabilities]: rezoliutsiia № 48/96. Orhanizatsiia Obiednanykh Natsii. (1993). New York: OON [in Ukrainian].
Sultanova, N. V. (2020). Reabilitatsiini tekhnolohii v systemi sotsialno-pedahohichnoi roboty z osoblyvymy ditmy [Rehabilitation technologies in the system of socio-pedagogical work with children with special needs]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Mykolaiv: MNU im. V. O. Sukhomlynskoho [in Ukrainian].
Tiuptia, L. T., & Tiuptia, O. V. (2003). Psykokorektsiini metody roboty z liudmy z osoblyvymy potrebamy [Psychocorrection methods for working with people with special needs]. In Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Current problems of teaching and educating people with special needs]: materialy IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 107-109). Kyiv: Universytet “Ukraina” [in Ukrainian].
Wolfendale, S., & Corbett, J. (Eds.). (1996). Opening doors: Learning support in higher education. London: Cassell.