МЕТОДИ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330945Ключові слова:
формувальне оцінювання, цифрові технології, інтегрований курс природничих наук, змішане навчання, педагогічні підходи, оцінювання для навчання, зворотний зв’язокАнотація
У статті розглянуто теоретико-аналітичні аспекти використання формувального оцінювання із застосуванням цифрових технологій в інтегрованому курсі природничих наук для учнів 7–9 класів в умовах змішаного навчання. Охарактеризовано дидактичні засади формувального оцінювання, що ґрунтуються на принципах підтримки індивідуального розвитку учнів, системності, зворотного зв’язку, прозорості критеріїв та особистісної орієнтації. Проаналізовано підходи зарубіжних і вітчизняних дослідників до концептуалізації формувального оцінювання, визначено його ключові характеристики та особливості реалізації у шкільній практиці.
Обґрунтовано педагогічні підходи до формувального оцінювання у форматі змішаного навчання, які передбачають гнучке поєднання синхронних (очного та онлайн-навчання) та асинхронних режимів освітнього процесу. Проаналізовано переваги та можливості застосування цифрових платформ і сервісів (Google Classroom, Kahoot!, Quizizz, Padlet, Quizlet, Plickers тощо), що сприяють підвищенню якості оцінювання та роблять його прозорим і доступним для всіх учасників освітнього процесу.
Висвітлено труднощі, з якими можуть стикатися вчителі під час впровадження формувального оцінювання (перевантаження завданнями, суб’єктивність, недостатнє розуміння з боку батьків), та запропоновано шляхи їх вирішення. Зроблено висновок про необхідність поєднання формувального та сумативного оцінювання задля реалізації компетентнісного підходу в навчанні та забезпечення гармонійного розвитку учнів у сучасних умовах цифровізації освіти.
Посилання
Brown, G., Bull, J., & Pendlebury, M. (1997). Assessing Student Learning in Higher Education. London: Routledge.
Formuvalne otsiniuvannia: u chomu koryst dlia uchnia i vchytelia? [Formative assessment: benefits for students and teachers]. (2023). Formula osvity [Education formula]. Retrieved from https://formula.education/2023/02/22/koryst-formuvalnogo-oczinyuvannya/ [in Ukrainian].
Henseruk, H. R., & Hromiak, M. I. (2020). Zastosuvannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvalnoho otsiniuvannia v protsesi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Application of digital technologies for formative assessment in the training of future teachers]. In Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii, biolohii ta pryrodnychykh nauk u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly [Training future teachers of physics, chemistry, biology and natural sciences in the context of the requirements of the New Ukrainian School]: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 38-40). Ternopil [in Ukrainian].
Kaban, L.V. (2017). Formuvalne otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv u novii ukrainskii shkoli [Formative assessment of students’ academic achievements in the New Ukrainian School]. Narodna osvita [Public education], 1, 88-95. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2017_1_15 [in Ukrainian].
Kobrynovych, M. (2019). Yak otsiniuvaty ne za pomylky, a za dosiahnennia [How to assess by achievements rather than by mistakes]. Osvitoriia.Media. Retrieved from https://osvitoria.media/experience/yak-otsinyuvaty-ne-za-pomylky-a-za-dosyagnennya/ [in Ukrainian].
Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. (2016). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html [in Ukrainian].
Morze, N. V., Vember, V. P., & Hladun, M. A. (2019). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvalnoho otsiniuvannia [Using digital technologies for formative assessment]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], spetsvypusk, 202-214. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_spetsvip [in Ukrainian].
Pashko, L. M., Riabinina, I. A., & Pomyrcha, S. O. (2021). Zastosuvannia tsyfrovykh osvitnikh tekhnolohii yak instrumentu formuvalnoho otsiniuvannia dlia otrymannia zvorotnoho zviazku na zaniattiakh z suchasnoi ukrainskoi movy u vyshi [Use of digital educational technologies as a tool of formative assessment for receiving feedback in modern Ukrainian language classes at higher education institutions]. Naukovi zapysky Donbaskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the Donbass State Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 12, 52-59 [in Ukrainian].
Romanyshyna, O. V., & Karabin, O. M. (2022). Vykorystannia formuvalnoho otsiniuvannia v osvitnomu protsesi maibutnikh uchyteliv informatyky [The use of formative assessment in the educational process of future informatics teachers]. Humanitarni studii: istoriia ta pedahohika [Humanities: History and Pedagogy], 3, 119-127 [in Ukrainian].