ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЯК ЗАСІБ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330947Ключові слова:
фізичне виховання, соціально-психологічна адаптація, студенти, заклад вищої освіти, тривожність, стрес, психоемоційний стан, мотивація, взаємодія, освітнє середовищеАнотація
Розкрито значення фізичного виховання як важливого засобу соціально-психологічної адаптації студентів до навчального процесу у закладах вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю забезпечення гармонійного входження молоді до нового соціального та освітнього середовища, що супроводжується зростанням рівня психоемоційного напруження, стресу, дезадаптації та труднощами у міжособистісній взаємодії. Охарактеризовано основні теоретичні підходи до розуміння сутності соціально-психологічної адаптації студентів у ЗВО, виокремлено її ключові компоненти, зокрема: рівень тривожності, самооцінку, мотиваційну спрямованість та здатність до соціальної взаємодії. У межах емпіричного етапу було проведено дослідження з використанням методики Роджерса–Даймонда, опитувальника С. Перце та авторської анкети, спрямованої на вивчення динаміки адаптаційного процесу у студентів І курсу. Участь у дослідженні взяли дві групи студентів: експериментальна (із впровадженням адаптованої програми фізичного виховання з інтерактивними та психоемоційними компонентами) та контрольна (із традиційною програмою). Результати порівняльного аналізу показали значущі позитивні зміни в експериментальній групі, зокрема зростання рівня соціально-психологічної адаптації, зниження тривожності та підвищення мотивації до навчання.
Посилання
Dubrovina, I. V. (2005). Psykholohiia adapatsii molodi do umov navchannia [Psychology of youth adaptation to learning conditions]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Hrys, A. V. (2021). Sotsialno-psykholohichna adaptatsiia studentiv-psykholohiv yak umova yikh uspishnoi profesiinoi sotsializatsii [Socio-psychological adaptation of psychology students as a condition for their successful professional socialization]. Psykholohichne zdorovia osobystosti: teoriia i praktyka [Psychological health of the individual: theory and practice], 1, 58-65 [in Ukrainian].
Malitskyi, A. A. (2014). Sotsialno-psykholohichna adaptatsiia studentiv do umov fakhovoho navchannia [Socio-psychological adaptation of students to the conditions of professional training]. Visnyk NTUU "KPI". Radiotekhnika [Bulletin of NTUU "KPI". Radio Engineering], 24, 134-140 [in Ukrainian].
Poviakel, N. I. (2001). Psykholohichna sluzhba u vyshchykh zakladakh osvity [Psychological service in higher education institutions]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Practical Psychology and Social Work], 6, 2-4 [in Ukrainian].
Poviakel, N. I., & Kotlova, L. O. (2009). Tsinnisni oriientatsii u podolanni konfliktnykh form povedinky studentiv [Value orientations in overcoming conflict forms of student behavior]: monohrafiia. Kyiv [in Ukrainian].
Sogokon, O. A., Donets, O. V., Khomenko, P. V., Myronenko, S. H., & Shostak, Ye. Yu. (2025). Suchasni pidkhody do zdorov’iazberezhuvalnoi diialnosti fakhivtsiv fizychnoi kultury v umovakh intehratsii u svitovyi osvitnii prostir [Modern approaches to health-preserving activities of physical education specialists in the context of integration into the global educational space]. Svit medytsyny ta biolohii [The world of medicine and biology], 1 (91), 247-253 [in Ukrainian].
Sydorenko, Yu. I. (2020). Sotsialno-psykholohichna adaptatsiia yak faktor formuvannia samootsinky studentiv do navchannia u ZVO [Socio-psychological adaptation as a factor in the formation of students' self-esteem before studying in higher education institutions]. Mizhhaluzevi dysputy: dynamika ta rozvytok suchasnykh naukovykh doslidzhen [Inter-disciplinary disputes: dynamics and development of modern scientific research], 2, 48-53 [in Ukrainian].
Tkachyshyna, O. R. (2014). Problema sotsialno-psykholohichnoi adapatsii osobystosti na suchasnomu etapi rozvytku informatsiinykh tekhnolohii [The problem of socio-psychological adaptation of the individual at the current stage of information technology development]. Aktualni problemy psykholohii [Current problems of psychology], 14, 78-85 [in Ukrainian].