ЛІТЕРАТУРНА ТВОРЧІСТЬ ШКОЛЯРІВ НА ОСНОВІ «ПРЕДМЕТІВ УЯВЛЕННЯ»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330948Ключові слова:
літературно-творча діяльність, «предмети уявлення», ключові слова, стандартизація, творчий вияв, сюжет, хронотоп, образи-персонажі, порівняльний аналізАнотація
Статтю присвячено розробці окремого способу здійснення літературно-творчої роботи школярів. Автор дотримується думки, що художня творчість – важливий стимул розвитку особистості сучасного українського учня, і цей вид навчальної діяльності повинен посісти важливе місце в процесі вивчення мистецтва слова. Науковець бере за основу поняття «предмети уявлення», пропоноване Р. Інґарденом, окреслює його особливості, знаходить місце для застосування з метою активізації творчого потенціалу школярів. У зв’язку і цим у центр уваги потрапляє подієва, хронотопна та образна системи художнього твору, елементи яких означені у вигляді ключових слів («предметів уявлення») і запропоновані дітям можуть виконувати роль стартової позиції в процесі організації літературно-творчої діяльності учнів. За версією автора, така робота повинна включати момент стандартизації, коли всі школярі одержують однакові ключові слова, що називають місця подій, самі події, їх учасників, і простір для вільного творчого самовираження дітей. Це дозволяє організувати роботу школярів особливим чином: літературні твори різних учнів, написані за одними й тими ж ключовими словами, можна аналізувати й порівнювати, виявляючи більш вдалі художні версії. У школярів з’являється стандартна для всіх відправна точка опори, використовуючи яку, учасники навчального процесу здатні осмислювати розвиток художньої думки та рівень творчого потенціалу кожної дитини. У статті розроблено системи запитань, які дозволяють здійснити необхідну аналітику під час оцінки творчих результатів. Школярі мають окреслювати “предмети уявлення”, здійснюючи опис та надаючи специфічних рис, спрямовувати їх семантичний вектор, вибудовувати художню картину, образними центрами якої постають саме запропоновані ключові слова. Походження цих слів – пропозиція вчителя або й спільна домовленість між самими учнями, літературні тексти відомих письменників.
Посилання
Bondarenko, Y. (2015). Vyvchenna obraziv-personazhiv literaturnogo tvoru v shkoli: teoria i praktyka [Studying the characters of a literary work at school: theory and practice]. Nizhyn: NDU im. M. Gogola [in Ukrainian].
Gorbatenko, O. (2007). Aktyvnishe zaluchaty ditei do literaturnoi dialnosti [To more actively involve children in literary activities]. Vsesvitna literature v serednih navchalnyh zakladah Ukrainy [World Literature in Secondary Educational Institutions of Ukraine], 4, 5-6 [in Ukrainian].
Ingarden, R. (2024). Literaturno-hudozhni tvir [Literary and artistic work]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Kozhevnikova, S. Formuvanna obraznogo myslenna uchniv zasobamy hudozhnoi literatury [Formation of students' imaginative thinking through the means of fiction]. Retrieved from https://tinyurl.com/379jz52u
Romanyshyna, N. (2013). Ukrainska hudozhna mala proza: teoretyko-metodychni aspekty vyvchenna [Ukrainian short fiction: theoretical and methodological aspects of study]. Pivne: TzOV “Prynt Hauz” [in Ukrainian].
Tokman, G. (2002). Metodyka vyvchenna ukrajinskoi literatury v starshij shkoli: ekzystentcino-dialogichna kontceptcia [Methodology of teaching Ukrainian literature in high school: existential-dialogical concept]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Udovychenko, L. (2020). Teoria i tehnologia vyvchenna hudozhnih obraziv-personazhiv u kursi zarubizhnoi literatury starshoi shkoly [Theory and technology of studying artistic images-characters in the course of foreign literature in high school]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/34305/ [in Ukrainian].
Zhyttevi tcinnosti ludyny [Human life values]. Retrieved from https://www.coaching-academy.online/zhyttyevi-tsinnosti-lyudyny/[in Ukrainian].