РОЗВИТОК ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ТУРИЗМУ ТА РЕКРЕАЦІЇ ЯК ПРОБЛЕМА НАУК ПРО ОСВІТУ

Автор(и)

  • В. ВАРЕНИЦЬКИЙ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330957

Ключові слова:

майбутній фахівець сфери туризму та рекреації, професійна компетентність, підприємницька культура, підприємницька діяльність, підприємницьке наставництво, нетворкінг, структура підприємницької культури, принципи розвитку підприємницької культури

Анотація

У статті проаналізовано розвиток підприємницької культури майбутніх фахівців сфери туризму. Підприємницька культура майбутнього фахівця сфери туризму та рекреації розглядається як інтегрована система знань, навичок, ціннісних орієнтацій та поведінкових моделей, що формують здатність ініціювати, розвивати та ефективно управляти туристично-рекреаційними проєктами в умовах динамічного ринку. Обґрунтовано принципи формування підприємницької культури майбутніх фахівців сфери туризму та рекреації – принцип інтеграції теоретичних знань і практичного досвіду, інноваційності та креативності, сталого та відповідального підприємництва, клієнтоорієнтованості та комунікативної компетентності, цифровізації та технологічної компетентності, підприємницької ініціативності та самостійності, міждисциплінарного підходу, адаптивності та гнучкості, партнерства та мережевої взаємодії, а також безперервного професійного розвитку.

Доведено, що у структурі підприємницької культури майбутніх фахівців сфери туризму та рекреації доречно виділяти такі складники: когнітивний компонент (система знань про основи підприємництва та управління туристичним бізнесом), операційно-діяльнісний компонент (практичні навички ведення бізнесу та управління проєктами), мотиваційно-ціннісний компонент (внутрішня мотивація, ініціативність, соціальна відповідальність), креативно-інноваційний компонент (генерування ідей, застосування креативних підходів та цифрових технологій), комунікативний компонент (навички ділової взаємодії, клієнтоорієнтованості та міжкультурної комунікації) та адаптивно-стратегічний компонент (здатність до гнучкого управління, стратегічного планування та адаптації до змін у туристичному бізнесі).

Посилання

Fedorchenko, V. K. (2005). Teoretychni ta metodychni zasady pidhotovky fakhivtsiv dlia sfery turyzmu [Theoretical and methodological principles of training specialists for the tourism sector]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv: Instytut pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity Akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [in Ukrainian].

Filonenko, I. M. (2012). Osoblyvosti ta struktura systemy pidhotovky kadriv dlia turystychnoi sfery [Features and structure of the training system for the tourism sector]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu im. T. Shevchenka [Bulletin of Luhansk National University named after Taras Shevchenko], 4 (239), II, 59-64 [in Ukrainian].

Hunkevych, M. B. (2013). Suchasni tendentsii protsesiv pidhotovky fakhivtsiv haluzi turyzmu v Ukraini [Current trends in the processes of training tourism specialists in Ukraine]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Luhansk. Pedagogical Sciences], III, 18 (277), 34-39 [in Ukrainian].

Pavlikha, N., Tsymbaliuk, I., & Savchuk, A. (2022). Stalyi rozvytok turyzmu ta rekreatsii: suchasni vyklyky y perspektyvy dlia Ukrainy [Sustainable development of tourism and recreation: current challenges and prospects for Ukraine]: monohrafiia. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].

Polova, L. V. (2012). Osoblyvosti praktychnoi pidhotovky fakhivtsiv z turyzmu [Features of practical training of tourism specialists]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu im. T. Shevchenka [Bulletin of Luhansk National University named after Taras Shevchenko], 4 (239), II, 169-175 [in Ukrainian].

Rabadanova, Ya. M. (2012). Osoblyvosti pidhotovky fakhivtsiv turystychnoi haluzi [Features of training specialists in the tourism industry]. Upravlinnia rozvytkom [Development Management], 5 165-167 [in Ukrainian].

Zinkova, I. (2019). Pidpryiemnytska kultura maibutnikh fakhivtsiv sfery posluh i turyzmu: teoretychnyi analiz problemy [Entrepreneurial culture of future specialists in the service and tourism sector: theoretical analysis of the problem]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 17: Teoriia i praktyka navchannia ta vykhovannia [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 17: Theory and Practice of Teaching and Education], 30, 68-74 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

ВАРЕНИЦЬКИЙ, В. (2025). РОЗВИТОК ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ТУРИЗМУ ТА РЕКРЕАЦІЇ ЯК ПРОБЛЕМА НАУК ПРО ОСВІТУ. Витоки педагогічної майстерності, (35), 42–46. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330957

Номер

Розділ

Статті