ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ У НАВЧАННІ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330966Ключові слова:
фінансова грамотність, керівник закладу освіти, цифрові інструменти, педагогічні умови, фінансове моделювання, симуляційні платформи, управлінська підготовкаАнотація
У статті, яка базується на особистому педагогічному досвіді автора й практиці впровадження цифрових методів у підготовку керівних кадрів для шкільної освіти, розглядається проблема формування фінансової грамотності майбутніх керівників закладів загальної середньої освіти в умовах цифровізації освітнього простору. Обґрунтовано доцільність використання цифрових інструментів як ефективного засобу розвитку фінансової компетентності освітніх менеджерів. Виокремлено ключові педагогічні умови, що забезпечують результативність цього процесу: змістова адаптація навчальних програм до цифрового формату, впровадження симуляційних платформ для моделювання фінансових рішень, створення партнерського навчального середовища та залучення практиків фінансової сфери. Описано приклади ефективного використання цифрових ресурсів у навчальному процесі, зокрема онлайн-платформ, електронних таблиць і професійних фінансових програм. Визначено, що цифрові інструменти не лише розширюють можливості викладання, а й формують у майбутніх керівників стратегічне мислення та готовність до прийняття відповідальних фінансових рішень. Матеріал буде корисним для науковців, викладачів вищої школи, а також фахівців, що займаються підготовкою та перепідготовкою освітніх управлінців.
Посилання
Bykov, V. Yu. (2019). Tsyfrova transformatsiia upravlinnia osvitoiu: kontseptualni zasady [Digital transformation of education management: conceptual foundations]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and means of education], 73 (1), 25-36 [in Ukrainian].
Kovalenko, V. P. (2018). Innovatsiini pidkhody do finansovoi pidhotovky kerivnykiv zakladiv osvity [Innovative approaches to the financial training of heads of educational institutions]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova [Scientific Bulletin of the National Pedagogical Dragomanov University], 11, 130-138 [in Ukrainian].
Lapinskyi, V. V. (2020). Tekhnolohichni aspekty tsyfrovizatsii osvitnoho seredovyshcha [Technological aspects of digitalisation of the educational environment]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 76 (2), 30-35 [in Ukrainian].
Lytvynenko, I. S. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi kerivnykiv ZZSO do finansovoi diialnosti [Competence-based approach in the preparation of managers of general secondary education institutions for financial activities]. Osvitnii menedzhment ta liderstvo [Educational management and leadership], 3, 2, 50-58 [in Ukrainian].
Petrenko, M. O. (2020). Tsyfrovi praktyky formuvannia finansovoi hramotnosti kerivnykiv zakladiv osvity: mizhnarodnyi dosvid [Digital practices of forming financial literacy of heads of educational institutions: international experience]. Mizhnarodnyi zhurnal osvitnikh doslidzhen [International Journal of Educational Research], 6, 1, 25-33 [in Ukrainian].
Savchenko, L. V. (2021). Vykorystannia symuliatsiinykh platform u finansovii pidhotovtsi kerivnykiv zakladiv osvity [The use of simulation platforms in the financial training of heads of educational institutions]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 2 (5), 118-127 [in Ukrainian].
Shevchenko, O. V. (2020). Optymizatsiia finansovykh resursiv zakladu osvity: pidkhody ta instrumenty [Optimisation of financial resources of an educational institution: approaches and tools]. Finansovo-ekonomichnyi zhurnal [Financial and Economic Journal], 8 (4), 39-48 [in Ukrainian].
Sydorenko, T. A. (2019). Finansova avtonomiia shkil yak chynnyk rozvytku upravlinskoi kompetentnosti [Financial autonomy of schools as a factor in the development of managerial competence]. Finansy ta upravlinnia osvitoiu [Finance and management of education], 5 (3), 77-86 [in Ukrainian].
Yeremenko, O. S. (2021). Vykorystannia tsyfrovykh instrumentiv u formuvanni upravlinskoi kompetentnosti kerivnykiv ZZSO [Use of digital tools in the formation of managerial competence of heads of general secondary schools]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka [Pedagogical process: theory and practice], 4 (1), 92-101 [in Ukrainian].