РОЛЬ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330978Ключові слова:
інформаційна культура, професійна підготовка, вчителі інформатики, цифрові навички, інформаційно-комунікаційні технологіїАнотація
У статті досліджується роль інформаційної культури у професійній підготовці вчителів інформатики. Визначено актуальність теми у зв’язку з розвитком інформаційних технологій та їх впливом на якість освіти. Проведено аналіз підходів до трактування поняття «інформаційна культура», висвітлено її компоненти, серед яких професійно-мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний і рефлексивний.
Розглянуто методи формування інформаційної культури майбутніх педагогів через інтеграцію теоретичних знань, практичних навичок та ціннісно-мотиваційних орієнтації. Розглянуто перспективи розробки рекомендацій щодо впровадження цієї складової у навчальні програми педагогічних закладів освіти.
Посилання
Bieliakov, K., Onopriienko, S., & Shopina, I. (2018). Informatsiina kultura v Ukraini [Information culture in Ukraine: legal dimension]: pravovyi vymir: monohrafiia. Kyiv: KVITs [in Ukrainian].
Hyrka, I. (2015). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv informatyky v protsesi fakhovoi pidhotovky [Organizational and pedagogical conditions for the formation of professional competence of future teachers of computer science in the process of professional training]. Obrii [Horizons], 1, 64-67 [in Ukrainian].
Drushliak, M. (2021). Sutnist ta struktura vizualno-informatsiinoi kultury maibutnikh uchyteliv matematyky ta informatyky [The essence and structure of the visual and informational culture of future teachers of mathematics and computer science]. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia [Bulletin of Alfred Nobel University], 1 (21), 141-147 [in Ukrainian].
Klymenko, A. (2010). Formuvannia informatsiinoi kultury maibutnikh pedahohiv u navchalnii diialnosti [Formation of information culture of future teachers in educational activities]. (Extended abstract of PhD diss.). Ternop. nats. ped. un-t im. V. Hnatiuka. Ternopil [in Ukrainian].
Kolomiiets, A. (2007). Informatsiina kultura vchytelia pochatkovykh klasiv [Information culture of a primary school teacher]: monohrafiia. Vinnytsia: VDPU [in Ukrainian].
Korotun, O. (2018). Osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky u ZVO [Fundamentals of professional training of future teachers of computer science in higher education institutions]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools], 61, 2, 104-108 [in Ukrainian].
Kutepova, L. (2007). Stan doslidzhennia problemy formuvannia profesiinoi hotovnosti maibutnikh vchyteliv informatyky do otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv [The state of research on the problem of forming the professional readiness of future teachers of computer science to assess the educational achievements of students]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 18/19, 264-273. [in Ukrainian].
Makarenko, L. (2016). Informatsiina kultura osobystosti: istoryko-pedahohichnyi analiz [Information culture of the individual: historical and pedagogical analysis]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov], 53, 128-140 [in Ukrainian].
Morze, N. (2007). Informatsiina kultura ta yii skladovi [Information culture and its components]. Ukrainska pedahohika (osvitnii portal) [Ukrainian pedagogy (educational portal)]. Retrieved from https://ukped.com/predmetni-metodiki/informatika1/627-.html [in Ukrainian].
Morze, N. (2003). Systema metodychnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv informatyky v pedahohichnykh universytetakh [The system of methodological training of future teachers of informatics in pedagogical universities]. (Extended abstract of D diss.). NPU imeni M. P. Drahomanova. Kyiv [in Ukrainian].
Ovcharov, S. (2005). Indyvidualno-dyferentsiiovanyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv informatyky [Individually-differentiated approach in the professional training of future teachers of computer science]. (Extended abstract of PhD diss.). Zhytomyr. derzh. un-t im. I. Franka. Kyiv [in Ukrainian].
Pryima, S. (2005). Formuvannia tekhnolohichnoi kultury maibutnikh vchyteliv informatyky u protsesi profesiino-pedahohichnoi pidhotovky [Formation of technological culture of future teachers of computer science in the process of professional and pedagogical training]. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho instytutu. Pedahohichni nauky [Collection of scientific papers of the Berdyansk State Pedagogical Institute. Pedagogical Sciences], 3, 162-174 [in Ukrainian].
Shestypaliuk, O. (2011). Informatsiina kultura maibutnoho vchytelia v konteksti rozvytku informatyzatsii suspilstva [Information culture of the future teacher in the context of the development of informatization of society]. Naukovi pratsi [Scientific works], 141, 153, 16-19 [in Ukrainian].
Shuliak, A. (2020). Osoblyvosti profesiinoi diialnosti uchytelia informatyky [Peculiarities of the professional activity of an informatics teacher]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the modern school], 2 (4), 140-149 [in Ukrainian].
Spirin, O. (2007). Teoretychni ta metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv informatyky za kredytno-modulnoiu systemoiu [Theoretical and methodological foundations of professional training of future teachers of computer science according to the credit-modular system]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Vakaliuk, T. (2013). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv informatyky do rozvytku lohichnoho myslennia starshoklasnykiv: teoretyko-metodolohichnyi aspect [Preparation of future teachers of computer science for the development of logical thinking of high school students: theoretical and methodological aspect]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Zhaldak, M. (2011). Systema pidhotovky vchytelia do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v navchalnomu protsesi [The system of teacher preparation for the use of information and communication technologies in the educational process]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 2: Komp’iuterno-oriientovani systemy navchannia [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 2: Computer-Oriented Learning Systems], 11, 3-15 [in Ukrainian].