ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ВЗАЄМОДІЇ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДІВ У КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ «ОСНОВИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ»

Автор(и)

  • О. ГУБАРЬ
  • М. ГРИНЬОВА

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330979

Ключові слова:

інклюзивна освіта, навички взаємодії, педагогічні умови, фахова підготовка, безбар'єрне освітнє середовище, педагогіка співробітництва, педагогічна практика, рефлексія, самооцінка

Анотація

У статті комплексно досліджується проблема формування навичок ефективної взаємодії у студентів педагогічних закладів вищої освіти в умовах інклюзивного освітнього простору. Автори пропонують п’ять ключових педагогічних умов, визначених на основі теоретичного аналізу: забезпечення глибокої теоретико-методологічної підготовки з основ інклюзивної освіти та педагогіки співробітництва; створення автентичних навчальних ситуацій, що імітують реальний інклюзивний простір; забезпечення міждисциплінарної інтеграції знань про особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами; створення можливостей для безпосередньої взаємодії студентів з дітьми з ООП та іншими учасниками інклюзивного процесу; забезпечення рефлексії та самооцінки студентами власного досвіду взаємодії.

Наголошено на важливості комплексного підходу до формування інтерактивних компетентностей майбутніх педагогів, визначено перспективні напрями подальших науково-дослідницьких студій, спрямованих на розробку та експериментальну перевірку ефективності методичних систем, вивчення впливу різних форм практичної підготовки, дослідження комунікативної компетентності, аналіз впливу особистісних якостей.

Посилання

Chebotarova, O., & Hladchenko, I. (2020). Uchni pochatkovykh klasiv iz porushenniamy intelektualnoho rozvytku: navchannia ta rozvytok [Elementary school students with intellectual disabilities: learning and development]: navch.-metod. posibnyk. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Cook, L., & Friend, M. (2010). The state of the art of collaboration on behalf of students with disabilities. Journal of Educational and Psychological Consultation, 20, 1-8.

Darling-Hammond, L. (2020). Accountability in Teacher Education. Action in Teacher Education, 42, 60-71. DOI: https://doi.org/10.1080/01626620.2019.1704464

Deppeler, J., Loreman, T., & Sharma, U. (2005). Reconceptualising specialist support services in inclusive classrooms. Australasian Jour inclusive classrooms. Australasian Journal of Special Education, 29 (2), 117-127.

Filippova, L. (2020). Refleksyvnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi mahistriv farmatsii [A reflective approach in the professional training of masters of pharmacy]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 2, 123-130 [in Ukrainian].

Kolupaieva, A., & Taranchenko, O. (2023). Inkliuziia: pokrokovo dlia pedahohiv [Inclusion: a step-by-step guide for educators]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv [in Ukrainian].

Kravets, L. M. (2009). Vykhovannia samorefleksii u studentiv vyshchykh navchalnykh pedahohichnykh zakladiv [Cultivating self-reflection in students of higher pedagogical educational institutions]. (Extended abstract of PhD diss.). Luhansk [in Ukrainian].

Lozenko, A. (2010). Formuvannia refleksyvnykh umin u maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly v protsesi dydaktychnoi pidhotovky [Formation of reflective skills in future primary school teachers in the process of didactic training]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Malyshevska, I. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy pidhotovky fakhivtsiv psykholoho-pedahohichnoho profiliu do roboty v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Theoretical and methodological foundations of training psychological and pedagogical specialists to work in an inclusive educational environment]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Martynenko, S. (2014). Kompetentnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi vchytelia pochatkovoi shkoly: zdobutky, problemy i perspektyvy [Competency-based approach in professional training of primary school teachers: achievements, problems and prospects]. Visnyk psykholohii i pedahohiky [Bulletin of Psychology and Pedagogy], 16. Retrieved from http://www.psyh.kiev.ua [in Ukrainian].

Myroniuk, I., & Stebliuk, S. (2022). Intehrovanyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi osvity do roboty u komandi suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [An integrated approach to preparing future special education professionals to work in a team supporting children with special educational needs]. In S. V. Stebliuk (Ed.), Formuvannia profesiinoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi osvity [Formation of professional competence in future special education specialists]: zbirnyk tez dopovidei I nauk.-prakt. internet-konf. z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 76-93). Uzhhorod: DVNZ «UzhNU» [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2016). Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. [in Ukrainian].

Pantiuk, M., Sadova, I., & Illiash, S. (2022). Hotovnist pedahoha do roboty v umovakh osvitnoi inkliuzii yak naukova problema [Teacher's readiness to work in conditions of educational inclusion as a scientific problem]. Molod i rynok [Youth and the market], 1 (199), 6-11 [in Ukrainian].

Pometun, O. (2021). Interaktyvni metody navchannia [Interactive teaching methods]. In V. H. Kremen (Ed.), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] (pp. 417-418). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [On approval of the Concept of implementation of state policy in the field of reforming general secondary education "New Ukrainian School" for the period until 2029]: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy; Kontseptsiia vid 14.12.2016 № 988-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [On approval of the Procedure for organizing inclusive education in secondary education institutions]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy; Poriadok, Forma typovoho dokumenta, Protokol, Prohrama vid 15.09.2021 № 957. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Prokhorenko, L., Yarmola, N., Nabochenko, O., Danilavichiutie, E., Iliana, V., Kostenko, T., Chebotarova, O., & Lytovchenko, S. et al. (2021). Metodychni rekomendatsii dlia inkliuzyvno-resursnykh tsentriv shchodo vyznachennia katehorii (typolohii) osvitnikh trudnoshchiv u osib z OOP ta rivniv pidtrymky v osvitnomu protsesi [Methodological recommendations for inclusive resource centers on determining categories (typologies) of educational difficulties in individuals with SEN and levels of support in the educational process]. Retrieved from https://surl.lu/bumpno [in Ukrainian].

Shcherban, T., & Shcherban, H. (2016). Problemy profesiinoho stanovlennia molodoho spetsialista [Problems of professional development of a young specialist]. In Osobystist u sotsialnomu, vikovomu ta klinichnomu vymyri suchasnoho zhyttia [Personality in the social, age-related and clinical extinction of modern life]: zbirnyk naukovykh statei (pp. 377-382). Lutsk [in Ukrainian].

Smith, M. K. (2024). Donald Schön: learning, reflection and change. The encyclopedia of pedagogy and informal education. Retrieved from https://infed.org/mobi/donald-schon-learning-reflection-change/

Sofii, N. Z. (2015). Osoblyvosti vykladannia v inkliuzyvnomu navchalnomu seredovyshchi: praktyka spilnoho vykladannia [Features of teaching in an inclusive learning environment: the practice of co-teaching]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways to develop], 10, 173-177 [in Ukrainian].

Synov, V. M., Sheremet, M. K., Rudenko, L. M., & Shulzhenko, D. I. (2016). Osvitno-psykholohichna intehratsiia shkoliariv iz psykhofizychnymy porushenniamy v suchasnykh umovakh Ukrainy [Educational and psychological integration of schoolchildren with psychophysical disorders in modern conditions of Ukraine]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky [Current issues of correctional education. Pedagogical sciences], 7, 323-344 [in Ukrainian].

Tur, R. Y. (2004). Pedahohichna refleksiia – osnova formuvannia tvorchoho samorozvytku osobystosti [Pedagogical reflection is the basis for the formation of creative self-development of the individual]. Upravlinnia shkoloiu [School management], 13, 22-24 [in Ukrainian].

Zasenko, V., & Prokhorenko, L. (2022). Rozvytok spetsialnoi osvity v Ukraini: 1991-2021 rr. [Development of special education in Ukraine: 1991-2021.]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Special child: education and upbringing], 4, 7-19 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

ГУБАРЬ, О., & ГРИНЬОВА, М. (2025). ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ВЗАЄМОДІЇ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДІВ У КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ «ОСНОВИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ». Витоки педагогічної майстерності, (35), 58–65. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.330979

Номер

Розділ

Статті