СИНЕРГІЯ МЕДИКО-БІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН І АТЛЕТИЗМУ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331015Ключові слова:
атлетизм, професійна підготовка, фізична культура, спортивна наука, медико-біологічні дисципліни, вікова фізіологія, біомеханіка, спортивна фізіологія, біохімія, нутриціологія, методика викладання, індивідуалізація тренувального процесу, профілактика травматизмуАнотація
У статті здійснено ґрунтовний аналіз синергійної взаємодії медико-біологічних дисциплін і теорії та методики викладання атлетизму як фундаментального підґрунтя професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури та спорту. Обґрунтовано актуальність міждисциплінарного підходу в освітньому процесі, що передбачає інтеграцію знань із фізіології рухової активності, біомеханіки, спортивної нутриціології, біохімії спорту, спортивної медицини та реабілітаційних технологій для підвищення ефективності навчально-тренувального процесу та професійної діяльності майбутніх спеціалістів.
Розкрито механізми адаптації організму до фізичних навантажень, що відбуваються в кардіореспіраторній, нейроендокринній та опорно-руховій системах у відповідь на дозоване тренувальне навантаження. Визначено біомеханічні детермінанти оптимізації рухових патернів, кінематичних та динамічних характеристик м’язово-скелетної діяльності, що сприяють зменшенню ризику травматизації, підвищенню енергетичної ефективності й удосконаленню техніко-тактичної підготовки спортсменів. Розглянуто сучасні методологічні парадигми викладання атлетизму, зокрема застосування системного, функціонального, адаптивного, інноваційного та компетентнісного підходів до професійної підготовки студентів. Обґрунтовано перспективні напрями вдосконалення навчальних програм із урахуванням міждисциплінарного підходу та сучасних тенденцій спортивної науки, зокрема використання технологій штучного інтелекту для аналізу фізіологічних параметрів, віртуальних симуляцій для біомеханічного моделювання технічної підготовки, застосування молекулярно-генетичних методів для прогнозування спортивного потенціалу, а також упровадження інтегрованих навчальних курсів із акцентом на взаємодію спортивної науки, медицини та реабілітації.
Посилання
Bondarenko, O. V. (2019). Metodyka vykladannia atletychnoi himnastyky [Methods of teaching athletic gymnastics]: navchalnyi posibnyk. Odesa: Bukaiev [in Ukrainian].
Khomenko, P. V. (2023). Metodolohichni pidkhody do formuvannia funktsionalnosti pryrodnycho-naukovykh znan maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury [Methodological approaches to the formation of the functionality of natural science knowledge of future physical education teachers]. In O. O. Momot, Yu. V. Zaitseva, V. V. Karmanenko (Eds.), Teoretyko-metodychni aspekty vykladannia komponentiv osvitnikh prohram u systemi pidhotovky mahistriv u pedahohichnykh zakladakh vyshchoi osvity [Theoretical and methodological aspects of teaching components of educational programs in the system of training masters in pedagogical institutions of higher education]: kolektyvna monohrafiia (pp. 592-632). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Kornosenko, O. K., & Khomenko, P. V. (2025). Upravlinnia u fitnes-industrii [Management in the fitness industry]: navch. posib. PNPU imeni V. G. Korolenka. Poltava [in Ukrainian].
Muiar, O. Yu. (2017). Rozvytok sylovykh zdibnostei shkoliariv u rizni vikovi periody [Development of strength abilities of schoolchildren at different age periods]: metodychni rekomendatsii. Lutsk [in Ukrainian].
Mysiak, M. M., & Synytsia, S. V. (2022). Vykorystannia atletyzmu yakodnoho iz osnovnykh zasobiv ukriplennia zdorovia i pidvyshchennia rivnia fizychnoi pidhotovlenosti shkoliariv [Using athletics as one of the main means of strengthening health and increasing the level of physical fitness of schoolchildren]. Chasopys kafedry teorii i metodyky fizychnoho vykhovannia, adaptyvnoi ta masovoi fizychnoi kultury «Fizychna kultura: teoriia i praktyka» [Journal of the Department of Theory and Methods of Physical Education, Adaptive and Mass Physical Culture "Physical Culture: Theory and Practice"], 6, 153-158 [in Ukrainian].
Oliinyk, M. O. (2019). Atletychna himnastyka v ZVO [Athletic gymnastics in higher education institutions]: navchalnyi posibnyk. Zaporizhzhia: ZDMU [in Ukrainian].
Oliinyk, N. A., Durzhynska, O. O., & Rudnytskyi, V. B. (2020). Fizychne vykhovannia. Atletychni vydy sportu [Physical education. Athletic sports]: navchalnyi posibnyk z fizychnoho vykhovannia dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv. Vinnytsia: VNAU [in Ukrainian].
Onopriienko, O. V., Onopriienko, O. M., & Bychenko V. I. (2015). Osnovy atletyzmu ta suchasni fizkulturno-ozdorovchi tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni [Fundamentals of athleticism and modern physical culture and health technologies in physical education]: navchalnyi posibnyk. Cherkasy: Cherkaskyi derzhavnyi tekhnolohichnyi universytet [in Ukrainian].