ЕЛЕМЕНТИ СИТУАЦІЙНОЇ МЕТОДИКИ В СИСТЕМІ ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331023Ключові слова:
методика викладання української мови, майбутній учитель української мови, методична компетентність, ситуаційна методика, ситуаційний підхід, принцип ситуаційності, ситуаційний метод, ситуаційні вправи, ситуаційні завданняАнотація
Статтю присвячено дослідженню елементів ситуаційної методики в системі фахової підготовки майбутнього вчителя української мови, зокрема формування його методичної компетнтності. Аналіз джерельної бази з теми дослідження підтвердив затребуваний характер ситуаційної методики в історії української науково-педагогічної галузі. Відповідно до мети авторка логічно обгрунтовує базові поняття вказаного типу методики, а також роль, місце й умови залучення її елементів на заняттях із дисципліни «Методика викладання української мови». Теоретичні положення проілюстровано конкретними прикладами ситуаційних вправ, апробованих на лекційних, практичних, лабораторних заняттях в закладі вищої освіти. Дослідниця переконує в ефективності системного й послідовного їх використання. Предметом зацікавлення науковиці в перспективі є теоретичне обгрунтування й розроблення системи тестового контролю на засадах ситуаційної методики.
Посилання
Bondarenko, N. (2017). Sytuatsiyni vpravy na urokakh ukrayinsʹkoyi movy [Situational exercises in Ukrainian language lessons]. Ukrayinsʹka mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 2, 2-8 [in Ukrainian].
Druzhenenko, R. S. (2024). Profesiyno oriyentovani navchalʹni sytuatsiyi na zanyattyakh iz metodyky vykladannya ukrayinsʹkoyi movy yak peredumova uspishnoyi pedahohichnoyi praktyky maybutnʹoho vchytelya-filoloha [Professionally oriented learning situations in classes on the methodology of teaching the Ukrainian language as a prerequisite for successful pedagogical practice of a future philologist teacher]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti [Origins of pedagogical mastery], 34, 56-62 [in Ukrainian].
Halayevsʹka, L. V. (2011). Sytuatyvni zavdannya u formuvanni kulʹtury spilkuvannya na urokakh ukrayinsʹkoyi movy v starshiy shkoli [Situational tasks in the formation of a culture of communication in Ukrainian language lessons in high school]. Ukrayinsʹka mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature in school], 6, 22-27 [in Ukrainian].
Holub, N. B. (2013). Sytuatsiynyy metod na urokakh ukrayinsʹkoyi movy [Situational method in Ukrainian language lessons]. Ukrayinsʹka mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature in school], 7, 18-24 [in Ukrainian].
Hrebenʹkova, H. V.(2018). Keys-metod u profesiynomu navchanni [Case method in professional training]. Retrieved from http://www.nmc.od.ua/wpcontent/uploads/2011/01/[in Ukrainian].
Filimonova, T. (2021). Keys-tekhnolohiyi u protsesi pidhotovky maybutnʹoho vchytelya pochatkovykh klasiv [Case technologies in the process of training a future primary school teacher]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk [Current issues of the humanities], 35, 6, 222-226 [in Ukrainian].
Kozak, L. V. (2015). Key-metod u pidhotovtsi maybutnikh vykladachiv do innovatsiynoyi profesiynoyi diyalʹnosti [Key method in preparing future teachers for innovative professional activity]. Osvitolohichnyy dyskurs [Educational discourse], 3 (11), 153-162 [in Ukrainian].
Kurakh, N., Ponomarenko, O., & Shulʹzhenko, Yu. (2022). Sytuatyvnyy pidkhid u metodytsi formuvannya hramatychnoyi kompetentnosti [Situational approach in the methodology of forming grammatical competence]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk [Current issues of the humanities], 53, 21, 46-151 [in Ukrainian].
Luk’yanyk, L.V., & Lyashetsʹka, O. I. (2021). Systema sytuatsiynykh zavdanʹ dlya rozvytku komuniktayvnoyi kompetentnosti uchniv pochatkovykh klasiv na urokakh ukrayinsʹkoyi movy [A system of situational tasks for the development of communicative competence of primary school students in Ukrainian language lessons]. World science: problems, prospects and innovations, 509-518 [in Ukrainian].
Strohanova, H. M. (2011). Sytuatyvnyy pidkhid do profesiynoyi pidhotovky vchytelya ukrayinsʹkoyi movy [A situational approach to the professional training of a Ukrainian language teacher]. Filolohichni studiyi. Naukovyy visnyk Kryvorizʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Philological studies. Scientific Bulletin of the Kryvyi Rih State Pedagogical University], 6, 719-724. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhSt_2011_6_108 [in Ukrainian].
Sydorenko, O., & Chuba, V. (Comps.). (2001). Sytuatsiyna metodyka navchannya: teoriya i praktyka [Situational learning methodology: theory and practice]. Kyiv: Tsentr innovatsiy ta rozvytku [in Ukrainian].
Surmin, Yu. P. (2005). Metod analizu sytuatsiy (Case study) ta yoho navchalʹni mozhlyvosti [Method of situation analysis (Case study) and its educational possibilities]. In V. M. Bebyk (Ed.), Hlobalizatsiya i Bolonsʹkyy protses: problemy i tekhnolohiyi [Globalization and the Bologna process: problems and technologies]: monohrafiya (pp. 173-199). Kyiv: MAUP [in Ukrainian].
Tovkanetsʹ, H. (2011). Osoblyvosti zastosuvannya keys-metodu u protsesi profesiynoyi pidhotovky maybutnʹoho fakhivtsya [Peculiarities of using the case method in the process of professional training of a future specialist]. Naykovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Pedahohika. Sotsialʹna robota [Naikovy visnyk of Uzhhorod National University. Pedagogy. Social work], 20, 148-150 [in Ukrainian].
Shevtsova, L., & Kucheruk, O. (2024). Metodyka navchannya ukrayinsʹkoyi movy: praktychni zanyattya [Methodology of teaching the Ukrainian language: practical classes]: navchalno-metodychnyy posibnyk. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Shevtsova, L. S. (2004). Metodyka zastosuvannya movlennyevykh sytuatyvnykh zavdanʹ [The method of applying speech situational tasks]: metod. posib. Zhytomyr: Merkuriy [in Ukrainian].
Vityuk, V. V. (2020). Vykorystannya keys-metodu v protsesi formuvannya pravopysnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly [Using the case method in the process of forming spelling competence of future primary school teachers]. Virtus, 40, 77-80 [in Ukrainian].
Zozulʹov, O., Yazvinsʹka, N., & Tsapuk, O. (2012). Marketynh: sytuatsiyni vpravy (keysy) ta praktychni zavdannya [Marketing: situational exercises (cases) and practical tasks]: navch.-metod. posib. Kyiv: NTUU «KPI» [in Ukrainian].