ФОРМУВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРИ ВИВЧЕННІ ГЕОГРАФІЇ УКРАЇНИ І СВІТУ

Автор(и)

  • В. ЄРМАКОВ
  • С. САРНАВСЬКИЙ
  • А. ШУКАНОВА
  • Л. ВІШНІКІНА
  • Ю. ПОМАЗ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331079

Ключові слова:

полікультурна компетентність, етно-лінгвістична компетентність, географія світу, економічна і соціальна географія України, міжкультурна комунікація, гуманістичні цінності, компетентнісний підхід

Анотація

У статті аналізуються методичні аспекти формування полікультурної компетентності при вивченні географії України і світу. Здійснено систематизацію змістової частини шкільних програм з географії у контексті вивичення етно-лінгвістичної картини світу та завдань формування полікультурної компетентності та її складової - етно-лінгвістичної комплектності.

Показана важлива роль практичної складова етно-лінгвістичної компетентності у формування вмінь та навичок здійснення успішної комунікації в соціумі, зокрема і у процесі міжкультурної взаємодії.

Посилання

Avkhutska, S. O. (2011). Polikulturna kompetentnist yak neobkhidna skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnoho uchytelia [Multicultural competence as a necessary component of the professional competence of a future teacher]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 16: Creative Personality of a Teacher: Problems of Theory and Practice], 14 (24). Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10085 [in Ukrainian].

Bennett, M., & Castiglioni, I. (2004). Embodied Ethnocentrism and the Feeling of Culture. Handbook of Intercultural Training, 3rd Edition. Thousand Oaks: Sage, CA.

Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon, UK: Multilingual Matters.

Heohrafiia [Geography]: prohrama dlia 6-9-kh klasiv ZNZ. Retrieved from https://ru.osvita.ua/school/program/program-5-9/56127/ [in Ukrainian].

Heohrafiia 10 – 11 klasy. Riven standartu [Geography 10th – 11th grades. Standard level]: navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. (2022). Retrieved from https://tinyurl.com/mwssuxsd [in Ukrainian].

Hlukhota, V. O. (2024). Dosvid formuvannia polikulturnoi kompetentnosti v ZVO Yevropy ta SShA: mozhlyvosti realizatsii v Ukraini [Experience in the formation of multicultural competence in higher education institutions in Europe and the USA: possibilities of implementation in Ukraine]. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky [Pedagogical Academy: scientific notes], 11. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14011101 [in Ukrainian].

Kasiianyk, I. P., & Mysko, V. Z. (2017). Metodyka navchannia heohrafii (teoretychnyi aspekt) [Geography teaching methodology (theoretical aspect)]: metodychni vkazivky. Kam’ianets-Podilskyi: TOV «Drukarnia «Ruta» [in Ukrainian].

Kobernik, S. H., Kovalenko, R. R., & Skuratovych, O. Ya. (2005). Metodyka navchannia heohrafii v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Methodology of teaching geography in general educational institutions]: posibnyk dlia vchytelia. Kyiv: Navchalna knyha [in Ukrainian].

Stynska, V. V., Klepar, M. V., & Chinchoi, O. O. (2023). Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti vchyteliv u suchasnomu osvitnomu prostori: osoblyvosti ta vyklyky [Formation of multicultural competence of teachers in the modern educational space: features and challenges. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 211. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-57-62 [in Ukrainian].

Topuzov, O. M., Samoilenko, V. M., & Vishnikina, L. P. (2012). Zahalna metodyka navchannia heohrafii [General methodology of teaching geography]: pidruchnyk. Kyiv: Kartohrafiia [in Ukrainian].

UNESCO. (2013). Intercultural Competences: Conceptual and Operational Framework. Paris: UNESCO. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219768

Vishnikina, L. P. (Ed.). (2022). Kompetentnisne navchannia heohrafii u systemi neperervnoi pedahohichnoi osvity [Competence of geography in the system of continuous pedagogical education]: kol. monohrafiia. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

ЄРМАКОВ, В., САРНАВСЬКИЙ, С., ШУКАНОВА, А., ВІШНІКІНА, Л., & ПОМАЗ, Ю. (2025). ФОРМУВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРИ ВИВЧЕННІ ГЕОГРАФІЇ УКРАЇНИ І СВІТУ. Витоки педагогічної майстерності, (35), 107–112. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331079

Номер

Розділ

Статті