ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

  • О. КІНДЯК

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331101

Ключові слова:

правова культура, майбутні педагоги, демократична трансформація, освітній процес, правова підготовка, педагогічні умови

Анотація

Стаття присвячена теоретико-аналітичному дослідженню проблеми формування правової культури майбутніх педагогів у контексті трансформації освітнього середовища, що зазнає змін під впливом демократичних, нормативно-правових та соціокультурних чинників. У роботі розкрито сутність і структуру правової культури педагога як інтегрального особистісно-професійного утворення, що поєднує систему правових знань, усвідомлення правових норм та цінностей (правосвідомість), а також здатність до правомірної поведінки в освітньому процесі. Особлива увага приділена ролі правової культури педагога в забезпеченні демократичних трансформацій суспільства через виховання правосвідомих громадян і утвердження принципів верховенства права, недискримінації, академічної доброчесності в закладах освіти. У статті визначено педагогічні умови, що сприяють ефективному формуванню правової культури у студентів педагогічних спеціальностей: інтеграція правових компонентів у навчальні дисципліни, створення правопросвітницького освітнього середовища, застосування активних методів навчання та правового моделювання. Проаналізовано сучасний стан правової підготовки педагогів в Україні, зокрема обмежений обсяг правових курсів, низький рівень правової поінформованості студентів та відсутність системного підходу. Наведено приклади міжнародного досвіду з підготовки вчителів до правомірної професійної діяльності, зокрема моделі правової грамотності (legal literacy) в США, Канаді, країнах ЄС. На основі аналізу теоретичних джерел і практики запропоновано конкретні рекомендації щодо удосконалення освітніх програм, професійної підготовки викладачів і створення інституційних умов для розвитку правової культури майбутніх учителів як основи якісної та безпечної освіти.

Посилання

Brown, G., Bull, J., & Pendlebury, M. (1997). Assessing Student Learning in Higher Education. London: Routledge.

Delaney, J. G. (2008). The value of educational law to teachers in the K-12 school system. The Morning Watch, 36 (1/2).

Garner, D. R. (2000). The knowledge of legal issues needed by teachers and student teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association. Bowling Green, KY.

Gullatt, D. E., & Tollett, J. R. (1997). Education law: A requisite course for preservice and inservice teacher education programs. Journal of Teacher Education, 48 (2), 129-135.

Hryshchenko, L. V. (2017a). Osoblyvosti formuvannia pravovoi kultury maibutnikh uchyteliv u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi pedahohichnoho koledzhu [Features of legal culture formation of future teachers in the educational environment of pedagogical college]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], 2 (82), 105-114 [in Ukrainian].

Hryshchenko, L. V. (2017b). Stan formuvannia pravovoi kultury maibutnikh uchyteliv u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi pedahohichnoho koledzhu [The state of legal culture formation of future teachers in the educational environment of pedagogical college]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical Sciences], 15, 29-36 [in Ukrainian].

Kozlova, O. H., & Pavlenko, A. I. (2015). Pravova kultura maibutnikh yurystiv yak pedahohichna problema [Legal culture of future lawyers as a pedagogical issue]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 8 (52), 125-134 [in Ukrainian].

Kutsyuruba, B., Burgess, D., Walker, K., & Donlevy, J. K. (2013). A guide to Ontario education law for school administrators and teachers. Ontario: Queen’s University.

Odarii, V. V. (2005). Pidhotovka maibutnikh pedahohiv do pravovoho zabezpechennia profesiinoi diialnosti [Preparation of future teachers for legal support of professional activity]. (Extended abstract of PhD diss.). Odesa [in Ukrainian].

Pro Natsionalnu prohramu pravovoi osvity naselennia [On the National Program of Legal Education of the Population]: Ukaz № 992/2001. President of Ukraine. (2001). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy [Official Gazette of Ukraine], 44, art. 1977 [in Ukrainian].

Schimmel, D., & Militello, M. (2007). Legal literacy for teachers: A neglected responsibility. Harvard Educational Review, 77 (3), 257-284.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

КІНДЯК, О. (2025). ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. Витоки педагогічної майстерності, (35), 127–132. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331101

Номер

Розділ

Статті