ФОРСАЙТ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ ДО ЗДІЙСНЕННЯ СПОРТИВНОГО ВІДБОРУ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • О. КОРНОСЕНКО
  • С. ГОРОХОВ
  • С. ЯРЕМЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331106

Ключові слова:

професійна підготовка, майбутні тренери, спортивний відбір, професійні компетентності

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена низкою факторів (зокрема, недостатня фінансова підтримка спортивної інфраструктури, що обмежує можливості залучення дітей до спорту, значне відставання України від європейських країн за рівнем залученості населення до фізичної активності, що потребує розробки нових підходів у підготовці фахівців, здатних здійснювати високоякісний спортивний відбір та орієнтацію). Мета статті: аналіз проблем та викликів у процесі реорганізації системи управління в галузі спорту України, обґрунтування спеціальних компетентностей у майбутніх тренерів до здійснення спортивного відбору у професійній діяльності. Проаналізовано переваги й недоліки реорганізації управління спортом. Наголошено, що університети, як осередки формування майбутніх спортивних тренерів, повинні оперативно відреагувати на реформи в системі організації спорту. Через оновлення освітніх програм, упровадження міждисциплінарного підходу та тісної взаємодії з потенційними роботодавцями, тренерами, університети мають забезпечити якісну підготовку фахівців, які відповідатимуть новим викликам та сприятимуть розвитку українського спорту на всіх рівнях. Обґрунтовані спеціальні компетентності (діагностична, методична, психолого-педагогічна, організаційно-управлінська, соціально-етична, технологічна) є основою для формування кваліфікованих тренерів, здатних ефективно здійснювати спортивний відбір та забезпечувати всебічний розвиток молодих спортсменів враховуючи індивідуальні особливості кожного.

Посилання

Bidnyi, M. (2024). Sportyvni kluby – osnova nashoi reformy [Sports clubs are the foundation of our reform]. Ministerstvo molodi ta sportu Ukrainy. Retrieved from https://mms.gov.ua/news/matvii-bidnyi-sportyvni-kluby-osnova-nashoi-reformy [in Ukrainian].

Helsen, W. F., & Starkes, J. L. (2000). A developmental model for the acquisition of expertise in sport. Canadian Journal of Sport Sciences, 25(3), 111-120.

Kostiukevych, V. M. (2016). Teoriia i metodyka sportyvnoi pidhotovky u zapytannia i vidpovidiakh [Theory and methodology of sports training in questions and answers]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Vinnytsia: Planer [in Ukrainian].

Larin, O. (2024). Reforma sportu: tekhnichne zavdannia dlia roboty nad zmistom, a ne zovnishnim vyhlyadom [Sports reform: a technical brief to work on content, not appearance]. Interfaks-Ukraina. Retrieved from https://interfax.com.ua/news/blog/1017689.html [in Ukrainian].

Levkiv, V. I. (2016). Kontseptsia profesiynoi pidhotovky maibutnikh treneriv-vykladachiv zi sportyvnykh ihor u vyshchykh navchal'nykh zakladakh [The concept of professional training of future coaches-teachers of sports games in higher educational institutions]. Naukovy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kultury (fizychnaya kultura i sport) [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports)], 70(16), 74-77 [in Ukrainian].

Musch, J., & Grondin, S. (2001). Unequal competition as an effect of maturation differences in sports. Sports Psychology Review, 30 (1), 13-21.

Serhiienko, L. P. (2017). Sportyvny vidbir: teoriia ta praktyka [Sports selection: theory and practice]. (Vol. 1). Kyiv: Navchal'na knyha Bohdan [in Ukrainian].

Shynkaruk, O. A. (2011). Uzahalnennia dosvidu orhanizatsii vidboru v olimpiiskomu sporti [Generalization of the experience of organizing selection in Olympic sports]. Teoriia i metodyka fizychnogo vykhovannia i sportu [Theory and methodology of physical education and sports], 1, 62-66 [in Ukrainian].

Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M., & Philippaerts, R. (2008). Talent identification and development in sport: A review of the literature. Journal of Sports Sciences, 26 (13), 1467-1481.

Yevtukh, M. B., & Borysenko, L. L. (2023). Naukovo-doslidnytska kompetentnist yak osnova hotovnosti maibutnoho trenera do zdiisnennia sportyvnoho vidboru [Scientific and research competence as the basis of the future coach's readiness for sports selection]. Naukovy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kultury (fizychnaya kultura i sport) [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports)], 1(159), 28-32 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

КОРНОСЕНКО, О., ГОРОХОВ , С., & ЯРЕМЕНКО , С. (2025). ФОРСАЙТ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ ДО ЗДІЙСНЕННЯ СПОРТИВНОГО ВІДБОРУ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Витоки педагогічної майстерності, (35), 147–151. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331106

Номер

Розділ

Статті