ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА В СУЧАСНИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331128Ключові слова:
вчитель, педагог, особистість, навчання, виховання, педагогічна майстерність, «Колесо життєвого балансу»Анотація
У статті розкриваються педагогічні погляди всесвітньовідомого чеського педагога Я.А.Коменського як основоположника теорії навчання, який запропонував систему освіти, організацію школи, а також відпрацював основні вимоги до учителя. Авторами проаналізовано педагогічну спадщину К.Д.Ушинського, який є автором багатьох праць з теорії педагогіки. Він вважав, що педагог – це особистість, яка постійно повинна перебувати у саморозвитку та самоудосконаленні і виконувати дві основні функції – навчати та виховувати. Акцентовано увагу на необхідності вивчення та запровадження педагогічного надбання В.О.Сухомлинського, який зробив значний внесок у педагогічну науку.
Посилання
udasova, A. P. (2014). Kulturno-prosvitnytska diialnist yak zasib realizatsii vykhovnoi funktsii biblioteky [Cultural and educational activities as a means of implementing the educational function of the library]. Retrieved from https://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/0564/212 [in Ukrainian].
Demkura, T., & Markovych, I. (2023). «Koleso zhyttievoho balansu» yak instrument pidvyshchennia samousvidomlennia ta motyvatsii liudyny v konteksti suchasnykh svitovykh trendiv ["The Wheel of Life Balance" as a tool for enhancing self-awareness and motivation in the context of modern global trends]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk [Halytskyi Economic Bulletin], 3 (82), 152-164. Retrieved from https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/82/1176.pdf [in Ukrainian].
Kravchenko, I. V., & Khyzha, M. S. (2023). Vykorystannia smartfoniv u dydaktychnomu protsesi suchasnoi shkoly [The use of smartphones in the didactic process of the modern school]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 82, 25-29 [in Ukrainian].
Mayer, P. J. (2021). The Wheel of Life: Balancing Work and Life.
Nikolaienko, S. O., & Kharchenko, T. M. (2020). Osoblyvosti emotsiinoho vyhorannia u vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity [Features of emotional burnout among teachers of higher education institutions]. In O. H. Romanovskyi (Ed.), Psykholohichnyi instrumentarii rozvytku liderskoho potentsialu suchasnoi molodi: teoriia i praktyka [Psychological tools for developing the leadership potential of modern youth: theory and practice]: materialy nauk.-prakt. konf. (pp. 29-31). Kharkiv: NTU «KhPI» [in Ukrainian].
Riabokobylko, K. S. (2021). Vykorystannia pedahohichnoi spadshchyny Ya. A. Komenskoho v systemi funktsionuvannia pedahohichnoi osvity v Ukraini [Vykorystannia pedahohichnoi spadshchyny Ya. A. Komenskoho v systemi funktsionuvannia pedahohichnoi osvity v Ukraini]. Dydaskal [Dydaskal], 21, 201-207. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/17415 [in Ukrainian].
Strazhnikova, I. V. (2004). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv u konteksti idei K. Ushynskoho ta pedahohiv zakhidnoho rehionu Ukrainy [Professional training of future teachers in the context of the ideas of K. Ushynskyi and educators of the western region of Ukraine]. Retrieved from https://tinyurl.com/2erpt9u3 [in Ukrainian].
Tolmachova, I. M. (2004). Metodychnyi posibnyk yak zasib formuvannia refleksyvnoi pozytsii vchytelia [Methodological manual as a means of forming a reflective position of a teacher]. In Prohramma y materialy XI nauch.-prakt. konf. uchytelei, rabotaiushchykh v systeme nepreryvnoho obrazovanyia [Program and materials XI scientific-practical. conf. teachers working in the system of continuous education] (pp. 95-96). Kharkov [in Ukrainian].
Yevtukh, M. B. (2021). Problema osobystosti vchytelia u tvorchii spadshchyni V. O. Sukhomlynskoho [The problem of the teacher's personality in the creative legacy of V.O. Sukhomlynskyi]. Hraal nauky [Graali of Science], 5, 302-304 [in Ukrainian].
Zaichenko, I. V., Tesliuk, V. M., & Kalenskyi, A. A. (2017). Osnovy pedahohichnoi maisternosti ta etyka vykladacha vyshchoi shkoly [Fundamentals of pedagogical skills and ethics of a higher school teacher]. Kyiv [in Ukrainian].