ЦИФРОВІЗАЦІЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІНАНСОВОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331129Ключові слова:
цифровізація освіти, ключові компетентності, цифрова компетентність, фінансова освіта, цифрові технології, DigComp 2.2, інформаційно-цифрові навички, фінансові фахівціАнотація
Стаття присвячена теоретико-аналітичному дослідженню цифровізації як педагогічної технології формування ключових компетентностей студентів фінансових спеціальностей бакалаврату. Розкрито сучасне розуміння цифровізації в освіті та її роль у підготовці конкурентоспроможних фахівців фінансової сфери. Проаналізовано наукові публікації щодо цифрової компетентності та інших ключових компетентностей, необхідних майбутнім фінансистам. Окреслено специфіку цифрових освітніх середовищ і технологій (онлайн-платформи, цифрові ресурси, фінтех-інструменти тощо) у процесі формування зазначених компетентностей. Висвітлено положення вітчизняних освітніх документів і європейських рамкових документів (зокрема DigComp 2.2) стосовно розвитку цифрових навичок та умінь. На основі аналізу визначено, що інтеграція цифровізації в освітній процес є необхідною умовою формування інформаційно-цифрової компетентності, умінь роботи з даними, комунікації, критичного мислення та інших ключових компетентностей майбутніх фінансистів. Надано рекомендації щодо вдосконалення цифрової підготовки кадрів фінансової галузі, зокрема оновлення освітніх програм з урахуванням вимог цифрової економіки, впровадження спеціалізованих програмних продуктів у навчання та розвитку здатності випускників до навчання протягом життя в умовах швидких технологічних змін. Зроблено висновок, що цифровізація виступає стратегічною педагогічною технологією, яка підвищує якість підготовки фінансових фахівців та забезпечує формування їхніх ключових компетентностей відповідно до викликів сучасного інформаційного суспільства.
Посилання
Bakhmat, N. V., Storchova, T. V., Mocyk, R. V., Melekestseva, N. V., & Bratytsia, H. H. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku cyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv: yevropeiskyi dosvid [Modern trends in the development of digital competence of future teachers: European experience]. Akademichni Viziï [Academic visions], 15. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7575753 [in Ukrainian].
Brechko, O. (2019). Finansova i tsyfrova hramotnist yak bazovi skladovi rozvytku suchasnoho informatsiinoho suspilstva [Financial and digital literacy as basic components of development of modern information society]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy [Regional aspects of the development of Ukraine's productive forces], 24, 129-135 [in Ukrainian].
Bykov, V. Yu., & Leshchenko, M. P. (2016). Tsyfrova humanistychna pedahohika vidkrytoi osvity [Digital humanistic pedagogy of open education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and Practice of Social Systems Management], 4, 115-130 [in Ukrainian].
Kolesnichenko, A. S. (2023). Formuvannia kompetentnostei cyfrovykh oblikovtsiv-analitykiv ta finansystiv [Formation of competences of digital accountants-analysts and financiers]. In Vyshcha osvita za novymy standartamy: vyklyky u konteksti didzhytalizatsii ta intehratsii v mizhnarodnyi osvitnii prostir [Higher education according to new standards: challenges in the context of digitalization and integration into the international educational space]: Proceedings of the 2nd International Scientific-Methodological Conference (pp. 81-84). Kharkiv: FOP Panov A. M. [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii [On Approval of the Concept for the Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018–2020 and the approval of the action plan for its implementation]: Order No. 67-r, January 17, 2018. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2018). Kyiv [in Ukrainian].
Sysoieva, O. A. (2010). Formuvannia cyfrovoi informatsiinoi kompetentnosti u maibutnikh vchyteliv tekhnolohii zasobamy multymedia [Formation of digital informational competence in future technology teachers by means of multimedia]. Aktualni Problemy Matematyky, Fiziky i Tekhnolohichnoi Osvity [Current problems of mathematics, physics and technological education], 7, 356-358 [in Ukrainian].
Tryfonova, O. M. (2019). Vyznachennia rivnia sformovanosti informatsiino-cyfrovoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv komp’iuternykh tekhnolohii [Determining the level of formation of information-digital competence in future computer technology specialists]. Naukovi Zapysky. Pedahohichni nauky (TsDPU im. V. Vynnychenka) [Scientific notes. Pedagogical Sciences (V. Vynnychenko Central Polytechnic University)], 177, part II, 128-135 [in Ukrainian].