МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. КРИВИЧ
  • Р. ФЕНІЧ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331130

Ключові слова:

майбутні офіцери, професійно-прикладна фізична підготовка, методологічні підходи, принципи професійно-прикладної фізичної підготовки, моделювання умов бойової діяльності

Анотація

В статті обґрунтовано методологічні засади професійно-прикладної фізичної підготовки майбутніх офіцерів у системі вищої військової освіти. Шляхом системного аналізу комплексу літературних джерел доведено, що поняття «професійно-прикладна фізична підготовка» (ППФП) охоплює систему заходів, спрямованих на розвиток фізичних якостей та формування рухових навичок, необхідних для ефективного виконання професійних завдань у конкретній сфері діяльності. Професійно-прикладна фізична підготовка майбутніх офіцерів є важливим компонентом їхньої загальної військової підготовки, що забезпечує розвиток необхідних фізичних якостей, витривалості та психологічної стійкості. Виділено основні характеристики професійно-прикладної фізичної підготовки: цільова спрямованість; специфічність змісту, функціональність; адаптація до професійного середовища.

Доведено, що ефективність процесу професійно-прикладної підготовки майбутніх офіцерів залежить від дотримання ряду педагогічних принципів, які визначають зміст, методику і організацію тренувань. Відзначено, що у контексті військової освіти поняття «професійно-прикладна фізична підготовка майбутнього офіцера» набуває специфічного змісту: ключова особливість полягає у тому, що фізична підготовка військовослужбовця є не лише важливим складником загальної військової підготовки, а й необхідною умовою боєздатності, що безпосередньо впливає на ефективність виконання бойових завдань. Встановлено, що ППФП майбутніх офіцерів базується на таких педагогічних принципах: професійної спрямованості, системності та послідовності, інтеграції теоретичної та практичної підготовки, адаптивності та варіативності, моделювання реальних умов бойових дій, індивідуалізації та багатофункціональності підготовки.

Посилання

Boreiko, N. Yu. (2006). Istorychnyi analiz systemy profesiinoprykladnoi fizychnoi pidhotovky studentiv [Historical analysis of the system of professional and applied physical training of students]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 9, 33-38 [in Ukrainian].

Khomenko, P. V., & Fenich, R. V. (2023). Profesiino-prykladna fizychna pidhotovka maibutnikh ofitseriv v umovakh modeliuvannia umov boiovoi diialnosti [Professional and applied physical training of future officers in conditions of simulation of combat conditions]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 82, 35-39 [in Ukrainian].

Klymovych, V., Romanchuk, V., & Shliamor, I. (2012). Porivnialnyi analiz fizychnoi pidhotovlenosti kursantiv VNZ Sukhoputnykh viisk riznykh spetsialnostei [Comparative analysis of physical fitness of cadets of the Land Forces universities of various specialties]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine], 16, 2, 166-170 [in Ukrainian].

Kyrpenko, V. M., Piddubnyi, O. H., & Kondratiuk, V. I. (2012). Diahnostychna model vyznachennia stupenia hotovnosti viiskovykh fakhivtsiv do upravlinnia protsesom fizychnoi pidhotovky [Diagnostic model for determining the degree of readiness of military specialists to manage the physical training process]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 1 (26), 30-35 [in Ukrainian].

Oderov, A., Romanchuk, S., Liudovyk, T., Fishchuk, I., Svyshch, Ya., Pylypchak, I., Dukh, T., & Lashta, V. (2022). Udoskonalennia spetsialnykh yakostei viiskovosluzhbovtsiv zasobamy fizychnoho vykhovannia [Improving the special qualities of military personnel through physical education]. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny [Bulletin of the Ivan Ohienko Kamianets-Podilskyi National University. Physical Education, Sports and Human Health], 26, 135-140 [in Ukrainian].

Piddubnyi, O. H. (2009). Metodolohichni pidkhody do klasyfikatsii viiskovosluzhbovtsiv ZSU za profesiinymy uhrupovanniamy zalezhno vid vymoh viiskovo-profesiinoi diialnosti do yikh fizychnoho stanu [Methodological approaches to the classification of military personnel of the Armed Forces of Ukraine by professional groups depending on the requirements of military-professional activity for their physical condition]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 14, 172-176 [in Ukrainian].

Pylypei, L. P. (2009). Profesiino-prykladna fizychna pidhotovka studentiv [Professional and applied physical training of students]: monohrafiia. Sumy [in Ukrainian].

Romanchuk, S. V. (2015). Doslidzhennia fizychnoi pidhotovlenosti viiskovosluzhbovtsiv pid chas vedennia boiovykh dii [Research on the physical fitness of military personnel during combat operations]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury [Scientific Journal of the National Physical Education University named after M. P. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture], 15, 316-319 [in Ukrainian].

Rymar, O., Zolochevskyi, V., Zonov, O., Matveiko, O., Tkachuk, O., Liudovyk, T., & Danylishyn, I. (2024). Profesiino-prykladna fizychna pidhotovka yak osnovnyi vyd viiskovo-profesiinoi diialnosti kursantiv [Professional and applied physical training as the main type of military and professional activity of cadets]. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury [Scientific Journal of the Mykhailo Dragomanov Ukrainian State University. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture], 3 (175), 149-153 [in Ukrainian].

Vorontsov, O., Romanchuk, S., Roliuk, O., & Yavorskyi, A. (2017). Fizychni navantazhennia viiskovosluzhbovtsiv u suchasnomu boiu [Physical demands of military personnel in modern combat]. Ukrainskyi zhurnal medytsyny, biolohii ta sportu [Ukrainian Journal of Medicine, Biology and Sports], 90, 47-52 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

КРИВИЧ , В., & ФЕНІЧ , Р. (2025). МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНОЇ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ. Витоки педагогічної майстерності, (35), 168–172. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331130

Номер

Розділ

Статті