РОЗВИТОК КРЕАТИВНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ПРОЦЕСІ ТЕАТРАЛІЗОВАНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331135Ключові слова:
креативність, творчість, креативність дитини дошкільного віку, формування креативності, мистецько-творча компетентність, театралізована діяльність, тантамарески, професійна майстерність вихователя, фахові й особистісні якості педагогаАнотація
У статті розглядається роль театралізованої діяльності у розвитку креативного потенціалу дітей дошкільного віку. Проаналізовано поняття «креативність» як здатність генерувати нові, оригінальні ідеї та підходи до розв’язання проблем. Визначено основні аспекти креативності, які проявляються через творче мислення, уяву, здатність до адаптації та нестандартного вирішення завдань. Наголошено на важливості розвитку креативності в дошкільному віці, коли формуються основи пізнавальної та емоційної діяльності. Розкрито важливість формування креативного потенціалу не лише як вродженої характеристики, а й як навички, яку можна розвивати через спеціальні методики. Вказано на необхідність використання різноманітних методів для стимулювання творчості у дітей, зокрема театралізованої діяльності. Зазначено, що театралізована діяльність, яка включає театралізовані ігри, рольові вистави та творчі завдання, є одним із ефективних методів стимулювання креативності у дітей. Вона активізує уяву, розвиває комунікативні та емоційні навички, сприяє самовираженню та інтеграції в соціум. Акцентовано увагу на важливості удосконалення професійної майстерності сучасних вихователів у процесі організації театралізованої діяльності.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity v Ukraini [Basic component of preschool education]. (2021). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovijkomponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini [in Ukrainian].
Bilier, O. S. (2020). Rozvytok kreatyvnosti yak bazovoi zdibnosti ditei starshoho doshkilnoho ta mo odshoho shkilnoho viku [Development of creativity as a basic ability of children of senior preschool and primary school age]. In Doshkilna ta pochatkova osvita v suchasnomu pedahohichnomu prostori [Preschool and primary education in the modern pedagogical space]: monohrafiia (pp. 7-26). Sumy: SumDPU imeni A.S. Makarenka [in Ukrainian].
Dykhta-Kirff, V. L. (2018). Formuvannia u starshykh doshkilnykiv kreatyvnosti v tsentrakh rozvytku dytyny [Formation of creativity in older preschoolers in child development centers]. (Extended abstract of PhD diss.). Instytut problem vykhovannia NAPN. Kyiv [in Ukrainian].
Guilford, J. P. (1958). New frontiers of testing in the discovery and development of human talent. In Seventh Annual Western Regional Conference on Testing Problems (pp. 30-32). Los Angeles.
Kotelianets, Yu. H. (2020). Rozvytok tvorchosti doshkilnykiv zasobamy teatralizovanoi diialnosti [Developing the creativity of preschoolers through theatrical activities]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 25, 106-110 [in Ukrainian].
Pavlenko, V. V. (2016). Kreatyvnist: sutnisna kharakterystyka poniattia [Creativity: an essential characteristic of the concept]. Kreatyvna pedahohika [Creative pedagogy], 11, 120-131 [in Ukrainian].
Pasichnichenko, A. V. (2021). Formuvannia kreatyvnosti u ditei doshkilnoho viku [Formation of creativity in preschool children]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 78, 17-21 [in Ukrainian].
Torrance, E. P. (1988). The Nature of Creativity as Manifest in its Testing. In The Nature of Creativity (pp. 32-75). Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Veletniuk, L. T. (2020). Tantamaresky v dytsadku. Orhanizatsiia teatralizovanoi diialnosti ditei starshoi hrupy [Tantamareski in kindergarten. Organization of theatrical activities for children of the senior group]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 10, 34-35 [in Ukrainian].
Zahorodnia, L. P., & Titarenko, S. A. (2010). Pedahohichna maisternist vykhovatelia doshkilnoho zakladu [Pedagogical skills of a preschool teacher]: navch. posib. dlia stud. vyshchykh navch. zakl. Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].