ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ В СИСТЕМІ ПРОФІЛАКТИКИ СТРЕСУ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331174Ключові слова:
фізичне виховання, профілактика стресу, студентська молодь, психоемоційний стан, здоров’я, адаптація, фізична активність, психофізіологічна регуляція, освітнє середовищеАнотація
У статті висвітлено теоретичні засади використання фізичного виховання як ефективного засобу профілактики стресу та збереження психофізичного здоров’я студентської молоді в умовах сучасного освітнього середовища. Здійснено міждисциплінарний аналіз наукових джерел з психології, педагогіки та фізичної культури з метою обґрунтування ролі фізичного виховання як важливого ресурсу подолання негативних наслідків стресу. Розкрито психофізіологічні механізми впливу фізичної активності на нервову, ендокринну та серцево-судинну системи, а також її значення для стабілізації психоемоційного стану, покращення когнітивних функцій, нормалізації сну і підвищення загальної життєвої тонусності.
Особливу увагу приділено педагогічним умовам реалізації оздоровчого потенціалу фізичного виховання. Висвітлено доцільність включення до навчального процесу дихальних вправ, методик м’язової релаксації, стрейчингу, елементів йоги, командної взаємодії та ігрових форм, що сприяють зняттю емоційного напруження та формуванню позитивного соціально-психологічного клімату. У статті обґрунтовано, що фізичне виховання повинно стати не лише засобом розвитку рухових якостей, а й інструментом психоемоційної профілактики, що сприятиме формуванню здоров’язбережувальної культури студентської молоді. Результати дослідження мають практичне значення для модернізації програм фізичного виховання у ЗВО та створення ефективної системи підтримки психофізіологічного благополуччя здобувачів вищої освіти.
Посилання
Hryban, H. P. (2021). Fizychne vykhovannia studentiv [Physical education of students]. Zhytomyr: Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Kushniriuk, S. H. (2016). Zahalna fizychna ta profesiino-prykladna pidhotovka u systemi fizychnoho vykhovannia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [General physical and vocational training in the system of physical education of students of higher educational institutions]. Berdiansk: Vydavets Tkachuk O. V. S. [in Ukrainian].
Litus, R. I. (2016). Osoblyvosti metodyky provedennia fakultatyvnykh zaniat sylovoi spriamovanosti zi studentamy vyshchykh navchalnykh zakladiv [Peculiarities of the methodology for conducting optional strength-oriented classes with students of higher educational institutions]. Berdiansk: Vydavets Tkachuk O. V. [in Ukrainian].
Nauholnyk, L. B. (2015). Psykholohiia stresu [Psychology of stress]. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav [in Ukrainian].
Ovcharenko, O. Yu. (2023). Psykholohiia stresu ta stresovykh rozladiv [Psychology of stress and stress disorders]. Kyiv: Universytet "Ukraina" [in Ukrainian].
Sapiehina, V. V. (2019). Fizychne vykhovannia i formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia v suchasnykh ekolohichnykh umovakh [Physical education and the formation of a healthy lifestyle in modern environmental conditions]. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho hospodarstva im. O. M. Beketova [in Ukrainian].
Sogokon, O. A., Donets, O. V., Khomenko, P. V., Myronenko, S. H., & Shostak, Ye. Yu. (2025). Suchasni pidkhody do zdorov’iazberezhuvalnoi diialnosti fakhivtsiv fizychnoi kultury v umovakh intehratsii u svitovyi osvitnii prostir [Modern approaches to health-preserving activities of physical education specialists in the context of integration into the global educational space]. Svit medytsyny ta biolohii [The world of medicine and biology], 1 (91), 247-253 [in Ukrainian].