ДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОЄКТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ХОРЕОГРАФІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331176Ключові слова:
хореографія, хореографічна освіта, дидактична модель, майбутній хореограф, проєктна компетентність, проєктна діяльність, проєктне навчанняАнотація
Розкрито суть проєктної компетентності майбутнього хореографа як інтегративної особистісної якості студента, котра характеризує здатність до проєктної діяльності у сфері хореографії. Визначено компоненти проєктної компетентності майбутнього хореографа: мотиваційно-когнітивний, діяльнісно-творчий та особистісно-лідерський. Розроблено дидактичну модель формування проєктної компетентності майбутніх хореографів. Методологічно-цільовий блок моделі уміщує її мету – сформувати компоненти проєктної компетентності майбутнього хореографа (мотиваційно-когнітивний, діяльнісно-творчий та особистісно-лідерський), а також низку методологічних підходів (компетентнісний, системно-діяльнісний, культурологічний, аксіологічний, інформаційний, технологічний, ресурсно-орієнтований, індивідуальний, здоров'язбережувальний). Ресурсно-змістовий блок поєднує матеріально-технічну, методичну, інформаційну та кадрову підтримку освітнього процесу, що сприяє ефективному розвитку проєктних умінь і навичок студентів, дає змогу побудувати систему ресурсно-орієнтованого навчання майбутніх хореографів. Методико-реалізаційний блок забезпечує ефективне поєднання теоретичних знань із практичною підготовкою майбутніх хореографів, сприяє розвитку їхньої творчої та організаційної самостійності, формує навички проєктного менеджменту. Діагностико-результативний блок забезпечує ефективний моніторинг процесу формування проєктної компетентності у майбутніх хореографів, дає змогу відстежувати динаміку розвитку студентів, підвищувати якість їхньої підготовки та сприяти вдосконаленню дидактичної моделі навчання.
Посилання
Androshchuk, L. M. (2014). Rozvytok tvorchoho potentsialu maibutnoho vchytelia khoreohrafii v protsesi postanovky tvorchoho proektu «Pravo na zhyttia: khoreohrafiia proty narkomanii ta alkoholizmu» [Development of the creative potential of a future choreography teacher in the process of staging the creative project "The Right to Life: Choreography Against Drug Addiction and Alcoholism"]. Mystetstvo ta osvita [Art and education], 4, 55-58 [in Ukrainian].
Androshchuk, L. M. (2014). Rozvytok tvorchoho potentsialu v protsesi postanovky tvorchoho proektu yak aspekt profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia khoreohrafii [Development of creative potential in the process of staging a creative project as an aspect of professional training of a future choreography teacher]. In O. V. Dudnyk, L. M. Androshchuk (Eds.), Suchasni stratehii rozvytku khoreohrafichnoi osvity [Modern strategies for the development of choreographic education]: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 7-12). Uman: FOP Zhovtyi O.O. [in Ukrainian].
Chervonska, L. M. (2018). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky studentiv-khoreohrafiv v umovakh suchasnoi vyshchoi shkoly [Peculiarities of professional training of choreographer students in the conditions of modern higher education]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 1, 255-259 [in Ukrainian].
Hrynova, M. V., Kononets, N. V., Diachenko-Bohun, M. M., & Rybalko, L. M. (2019). Resursno-oriientovane navchannia studentiv v umovakh zdoroviazberezhuvalnoho osvitnoho seredovyshcha [Resource-oriented student learning in a health-preserving educational environment]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 72, 4, 182-193 [in Ukrainian].
Kononets, N., Grynova, M., Zhamardiy, V., Mamon, O., & Liulka, H. (2020). Problems of Implementation of The System of Resource-Based Learning of Future Teachers of Physical Culture. International Journal of Applied Exercise Physiology (IJAEP), 9 (12), 50-60.
Kononets, N., Ilchenko, O., & Mokliak, V. (2020). Future teachers resource-based learning system: experience of higher education institutions in Poltava city, Ukraine. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21, 3/14, 199-220.
Levina, I. A. (2016). Model formuvannia proektnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Model of formation of project competence of future teachers in the process of professional training]. Nauka i osvita [Science and education], 10, 24-29 [in Ukrainian].
Lymanska, O. V. (2010). Khudozhno-tvorcha diialnist ansambliu tantsiu v konteksti rozvytku khoreohrafichnoho mystetstva [Artistic and creative activity of the dance ensemble in the context of the development of choreographic art]. In V. Ya. Danylenko (Ed.), Visnyk KhDADM [KhDADM Bulletin]: zb. nauk. pr. (pp 220-222). Kharkiv: KhDADM [in Ukrainian].
Nahorna, N. О. (2020). Criteria and formation indicators of the project-technological competence of the future teachers of technologies in the process of studying the basics of design and modeling. Nauka i studia, 9 (211), 49-55.
Pryima, S. М., Anishchenko, O. V., Dayong, Y., & Ivanova, N. A. (2019). Formation of the project competence of future specialists in information, library and archive services in a digital society. Information Technologies and Learning Tools, 70 (2), 121-139.
Serdiuk, T. (2011). Profesiina pidhotovka studentiv-khoreohrafiv do maibutnoi diialnosti [Professional preparation of choreographer students for future activities]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 58 (2), 385-390 [in Ukrainian].
Tarantseva, O. O. (2024). Resursno-oriientovane navchannia maibutnikh khoreohrafiv pid chas praktykumu z teatralnoho tantsiu [Resource-oriented training of future choreographers during a theatrical dance workshop]. In Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika [Resource-based learning in "3D": accessibility, dialogue, dynamics]: zbirnyk tez dopovidei IV mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp 679-682). Poltava: FKUEP PDAU [in Ukrainian].
Tkachenko, M. V. (2022). Pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh khoreohrafiv do zastosuvannia proiektnykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Pedagogical conditions for forming the readiness of future choreographers to apply design technologies in their professional activities]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 79, 101-105 [in Ukrainian].
Zaiets, S. (2022). Proiektna diialnist yak zasib formuvannia tvorchoi osobystosti khoreohrafa u protsesi profesiinoi pidhotovky [Project activity as a means of forming the creative personality of a choreographer in the process of professional training]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 54, 1, 108-112 [in Ukrainian].