ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕХНОЛОГІЙ СУЧАСНОГО ВИРОБНИЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331181Ключові слова:
екологічна компетентність, технологічна освіта, професійна освіта, сталий розвиток, екологізація виробництва, екологічне мислення, технології сучасного виробництваАнотація
У статті розглянуто проблему формування екологічної компетентності майбутніх фахівців технологічної та професійної освіти при вивченні технологій сучасного виробництва. Обґрунтовано актуальність інтеграції екологічного компоненту у професійну підготовку з урахуванням глобальних викликів, пов’язаних із забрудненням довкілля, ресурсозбереженням та впровадженням принципів сталого розвитку. Акцентовано увагу на необхідності оновлення змісту навчальних програм, розширення екологічних модулів у фахових дисциплінах та впровадження методик оцінки екологічної компетентності. Аналіз наукових досліджень свідчить, що ефективне формування екологічної компетентності потребує впровадження проблемно-орієнтованого та проєктного навчання, цифрового моделювання екологічних процесів, оцінки життєвого циклу матеріалів та впровадження принципів циркулярної економіки. Окрему увагу приділено використанню технологій штучного інтелекту для оптимізації виробничих процесів, 3D-друку екологічних матеріалів, екодизайну та екологічної сертифікації продукції. Зроблено висновок, що підвищення екологічної компетентності майбутніх фахівців сприятиме їхній готовності впроваджувати екологічно безпечні технології, оцінювати екологічні ризики та приймати відповідальні рішення, що забезпечить сталий розвиток технологічного виробництва.
Посилання
Bilash, H. M. (2020). Vplyv tsyfrovyh tekhnolohii na formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [The impact of digital technologies on the formation of environmental competence of future specialists]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information Technologies and Learning Tools], 77 (3), 45-56 [in Ukrainian].
Djura, N. M., & Nahirnych, O. M. (2020). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti yak skladnyka profesiinoi pidhotovky mahistriv osvity [Formation of environmental competence as a component of professional training of education masters]. Pedahohichni nauky: teoriia ta praktyka [Pedagogical Sciences: Theory and Practice], 2 (3), 37-43. DOI: 10.26661/2522-4360-2020-3-2-05 [in Ukrainian].
Frytsiuk, V. A., Baiurko, N. V., & Frytsiuk, V. M. (2022). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv yak skladovoi yikhnoi profesiinoi kompetentnosti [Formation of environmental competence of future teachers as a component of their professional competence]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia [Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and Psychology], 1 (23), 230-236 [in Ukrainian].
Geissdoerfer, M., Savaget, P., Bocken, N. M. P., & Hultink, E. J. (2017). The Circular Economy – A New Sustainability Paradigm? Journal of Cleaner Production, 143, 757-768.
Khrolenko, M. V. (2021). Sutnist ekolohichnoi kompetentnosti v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv biolohii [The essence of environmental competence in the training of future biology teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies], 2 (106), 388-398. DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/388-398 [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (2010). Filosofiia liudynotsentryzmu v stratehiiakh osvitnoho prostoru [The philosophy of human-centrism in educational space strategies]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2004). Dyskusiia ukrainskykh pedahohiv navkolo pytan zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v ukrainskii osviti [Discussion of Ukrainian teachers on the issues of introducing a competency-based approach in Ukrainian education]. In Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy (pp. 64-71). Kyiv: «K.I.S.» [in Ukrainian].
Ponomarova, O. S. (2015). Proektni tekhnolohii yak zasib formuvannia ekolohichnoho myslennia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei [Project technologies as a means of developing environmental thinking in students of technical specialties]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical Sciences], 36, 98-103 [in Ukrainian].
Posch, B. (2015). Environmental Impact Assessment of Advanced Manufacturing Technologies. Journal of Cleaner Production, 108, 354-364.
Rosnovskyi, M. H., & Marynchenko, Ye. O. (2019). Ekolohichna kompetentnist yak skladova fakhovoi pidhotovky maibutnoho pedahoha profesiinoho navchannia [Environmental competence as a component of the professional training of a future vocational education teacher]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific Notes. Pedagogical Sciences], 178, 162-168. Retrieved from https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/download/35/25/ [in Ukrainian].
Sterling, J. (2017). Integrating Sustainability into STEM Education: A Framework for Teacher Education. International Journal of Science and Mathematics Education, 15 (8), 1295-1312.
Sydorenko, V. K. (2018). Ekolohizatsiia vyrobnychykh protsesiv u pidhotovtsi maibutnikh inzheneriv [Greening of production processes in the training of future engineers]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Novi rishennia v suchasnykh tekhnolohiiakh [Bulletin of the National Technical University "KhPI". New Solutions in Modern Technologies], 40 (1312), 121-126 [in Ukrainian].
Tsarenko, O. M. (2018). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Formation of environmental competence of the future teacher of labor training and technologies]. In Suchasni problemy ekolohii [Modern Problems of Ecology]: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 592-597). Vinnytsia: VNTU. Retrieved from https://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2019/Tsarenko_2018_592.pdf [in Ukrainian].