СИМУЛЯТИВНІ МЕТОДИ В ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДО ТОЛЕРАНТНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.35.331183Ключові слова:
толерантність, професійна підготовка, майбутній фахівець, симулятивні методи, рольова гра, ситуативна гра, ділова гра, професійна культураАнотація
У статті розкрито актуальність формування толерантності як ключової особистісної та професійної якості майбутніх фахівців у контексті сучасної освітньої парадигми. Обґрунтовано необхідність інтеграції симулятивних методів (рольових, ситуативних, ділових ігор) у процес професійної підготовки здобувачів вищої освіти з метою розвитку в них гуманістичних цінностей, комунікативної компетентності, здатності до взаємодії на засадах поваги та порозуміння. Представлено методичні підходи до реалізації ігрових форм навчання, зокрема описано досвід застосування методу мозкового штурму, рольової гри, гри «Словесний портрет», а також інтерактивного семінару-аукціону. Зроблено висновок про ефективність симулятивних методів у формуванні толерантної особистості майбутнього фахівця та окреслено їхній потенціал у розвитку професійної культури.
Посилання
Babenko, I. V., Shkoliar, S. P., & Dzekun, Yu. O. (2022). Novatorskyi pedahohichnyi menedzhment yak osvitnia teoriia i praktyka [Innovative pedagogical management as educational theory and practice]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 29, 5-9 [in Ukrainian].
Babenko, I., Bolshaia, O., Ishchenko, I., Kharchenko, N., & Shkoliar, S. (2024). Rol reinzhynirynhu v rozvytku biznes-protsesiv, innovatsiinoho menedzhmentu ta marketynhu pidpryiemstv [The role of reengineering in the development of business processes, innovation management and marketing of enterprises]. Stalyi rozvytok ekonomiky [Sustainable economic development], 4 (51), 5-10 [in Ukrainian].
Hrynova, M. V., & Shkoliar, S. P. (2024). Deiaki vazheli motyvatsii innovatsiinoi diialnosti yak elementy modeli rozvytku zakladu osvity [Some levers of motivation for innovative activity as elements of the development model of an educational institution]. In Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika [Resource-based learning in "3D": accessibility, dialogue, dynamics]: zbirnyk tez dopovidei IV Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 33-38). Poltava: FKUEP PDAU [in Ukrainian].
Ruban, O. V., Shkoliar, S. P., & Babenko, I. V. (2025). Intelektualna vlasnist yak element imidzhu suchasnoho fakhivtsia [Intellectual property as an element of the image of a modern specialist]. In Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika [Resource-based learning in "3D": accessibility, dialogue, dynamics]: zbirnyk tez dopovidei V Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 732-734). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Shkoliar, S. P., & Babenko, I. V. (2022a). Vrakhuvannia kontseptsii ekonomiky navchannia pry pidhotovtsi fakhivtsiv-menedzheriv [Taking into account the concept of learning economics when training management specialists]. In Modern science: innovations and prospects: Proceedings of the 8th International scientific and practical conference (pp. 286-293). Stockholm, Sweden: SSPG Publish [in Ukrainian].
Shkoliar, S. P., & Babenko, I. V. (2022b). Shchodo paradyhmy ekonomiky navchannia pry pidhotovtsi maibutnikh menedzheriv [Regarding the paradigm of learning economics in the training of future managers]. In M. V. Hrynova (Ed.), Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli (XXIX KARYShYNSKI ChYTANNIa), prysviachenoi rozrobkam modelei pidhotovky maibutnoho vchytelia do pedahohichnoi diialnosti v Novii ukrainskii shkoli [Methodology of teaching natural sciences in secondary and higher schools (XXIX KARYSHYN READINGS), dedicated to the development of models of training future teachers for pedagogical activity in the New Ukrainian School]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 249-252). Poltava: Astraia [in Ukrainian].
Shkoliar, S. P., & Hrynova, M. V. (2024). Motyvatsiina rol intelektualnoi vlasnosti v modeli zakladu vyshchoi osvity shchodo rozvytku naukovoi aktyvnosti studentskoi molodi [The motivational role of intellectual property in the model of a higher education institution regarding the development of scientific activity of student youth]. In O. H. Kozlova (Ed.), Menedzhment u suchasnomu zakladi osvity: problemy, poshuky, perspektyvy [Management in a modern educational institution: problems, searches, prospects]: materialy II Mizhnar. nauk.-prakt. konf.: do 100-richchia Sumskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni A. S. Makarenka: zbirnyk statei i tez (pp. 133-139). Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka [in Ukrainian].
Shkoliar, S. P., Shpylovyi, V. D., & Babenko, I. V. (2024). Standarty v proiektnomu menedzhmenti: marketynhovi innovatsii ta zminy v metodolohii biznes-protsesiv ta upravlinnia proiektamy [Standards in project management: marketing innovations and changes in business process and project management methodology]. In M. V. Hrynova (Ed.), Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli (XXXI KARYShYNSKI ChYTANNIa) [Methods of teaching natural sciences in secondary and higher education (XXXI KARYSHYN READINGS)]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf., prysviachenoi 110 richnytsi universytetu (pp. 190-193). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Shpylovyi, V. D., Babenko, I. V., & Shkoliar, S. P. (2024). Protsesni dii v stratehii upravlinnia zminamy osvitnikh orhanizatsii [Process actions in the change management strategy of educational organizations]. In M. V. Hrynova (Ed.), Innovatsiini aspekty osvitnoho ta proiektnoho menedzhmentu: dosvid A. Makarenka v dialozi iz suchasnistiu [Innovative aspects of educational and project management: A. Makarenko's experience in dialogue with modernity]: materialy XXIII Mizhnar. nauk.-prakt. konf.; Upravlinska maisternist kerivnyka zakladu osvity; Upravlinnia proektamy u sferi nauky, osvity, innovatsii ta informatyzatsii; Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v osviti ta u vyrobnytstvi: materialy Vseukr. nauk.-prakt. seminariv (pp. 269-271). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].