СУЧАСНІ КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ЗАГАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МЕНЕДЖЕРІВ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • І. АЛЕКСЄЄВ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339114

Ключові слова:

компетентність, загальні компетентності, професійна підготовка, менеджмент соціокультурної діяльності, освітній стандарт, міждисциплінарний підхід

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз сучасних концептуальних підходів до визначення змісту загальних компетентностей у професійній підготовці менеджерів соціокультурної діяльності. Актуальність проблематики зумовлена потребами сучасного суспільства у фахівцях, здатних ефективно діяти в динамічному та мультикультурному середовищі, забезпечуючи розвиток культурної, креативної та соціально-гуманітарної сфер. Розкрито сутність поняття «загальні компетентності» як інтегрованої характеристики, що охоплює особистісні, когнітивні, соціальні та етичні компоненти. Узагальнено наукові підходи до класифікації загальних компетентностей, зокрема компетентнісний, особистісно-орієнтований, діяльнісний і аксіологічний, та висвітлено їх значення для фахової підготовки майбутніх менеджерів. Окреслено перелік ключових загальних компетентностей, релевантних для освітньої програми «Менеджмент соціокультурної діяльності», таких як комунікативна, емоційно-етична, аналітична, креативна, цифрова, проєктна та лідерська. Звернуто увагу на особливості формування цих компетентностей у контексті нових державних стандартів вищої освіти, результатів освітніх програм і потреб ринку праці. Підкреслено важливість інтеграції формальної та неформальної освіти, впровадження активних та інтерактивних методів навчання, а також міждисциплінарного підходу. Зроблено висновок, що сучасна парадигма підготовки менеджерів соціокультурної діяльності має ґрунтуватися на поєднанні гуманістичних, професійних і технологічних орієнтирів, що дозволяє сформувати цілісну систему загальних компетентностей, необхідних для ефективної професійної діяльності у сфері культури, освіти та креативних індустрій.

Посилання

Glavatska, O. L., & Oliinyk, H. M. (2020). Pidhotovka maibutnikh menedzheriv sotsiokulturnoi sfery do animatsiinoi diialnosti [Preparation of future managers of the socio-cultural sphere for animation activities]. Molodyi vchenyi [Young Scientist], 1 (71), 111-114. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2020-20-1-23 [in Ukrainian].

European Council. (2018). Recommendation on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32018H0604(01).

Liubarets, V. V. (2019). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh menedzheriv sotsiokulturnoi diialnosti v umovakh informatsiino-osvitnoho seredovyshcha [Theory and practice of professional training of future managers of socio-cultural activity in the information-educational environment]. (Extended abstract of D diss.). National Pedagogical Dragomanov University. Kyiv [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity (spetsialnist 028 «Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti») [Educational-professional program «Management of socio-cultural activity» of the first (bachelor’s) level of higher education (specialty 028 «Management of socio-cultural activity»)]. (2023). Zakhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet. Retrieved from https://tnpu.edu.ua/about/public_inform/akredytatsiia%20ta%20litsenzuvannia/2020/vidomosti_pro_samootsiniuvannia_028_menedzment_sociokult.pdf [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity (spetsialnist 028 «Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti») [Educational-professional program «Management of socio-cultural activity» of the first (bachelor’s) level of higher education (specialty 028 «Management of socio-cultural activity»)]. (2021). Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Retrieved from https://tnpu.edu.ua [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [On Higher Education]. (2014). Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine], 37/38, article 2004. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Rashkevych, Y. (2014). Kompetentnisnyi pidkhid u pobudovi osvitnikh prohram [Competence-based approach in the construction of educational programs]. National University «Lviv Polytechnic». Retrieved from https://erasmusplus.org.ua/wp-content/uploads/2014/12/Competence_Approach_Rashkevych_Nov.2014.pdf [in Ukrainian].

Sherbyna-Yakovleva, O. Yu., Svitailo, N. D., Klochko, M. O., & Sherbyna, A. M. (2018). Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti yak napriam naukovoho ta tekhnolohichnoho znannia [Management of socio-cultural activity as a direction of scientific and technological knowledge]. (Part 1: Dydaktyka, lohika, metodolohiia). Sumy: Sumy State University [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-18

Як цитувати

АЛЕКСЄЄВ, І. (2025). СУЧАСНІ КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ЗАГАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МЕНЕДЖЕРІВ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Витоки педагогічної майстерності, (36), 4–9. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339114

Номер

Розділ

Статті