РЕСУРСНО-ОРІЄНТОВАНІ МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Д. БОЯРСЬКИЙ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339118

Ключові слова:

майбутній учитель, школа, позашкільна робота, підготовка, методика, ресурсно-орієнтоване навчання, ресурсно-орієнтована методика, ресурсно-орієнтований підхід

Анотація

Автор презентує та характеризує ресурсно-орієнтовані методики підготовки майбутніх учителів до організації позашкільної роботи: проєктного навчання з опорою на локальні ресурси, портфельного супроводу (портфоліо), навчального тренінгу з моделювання позашкільної взаємодії, рефлексивно-аналітичного аналізу кейсів, наставництва та педагогічного коучингу. Методика проєктного навчання з опорою на локальні ресурси спрямована на формування у студентів умінь організовувати позашкільні заходи через реалізацію проєктів, що враховують ресурси громади, освітнього середовища, культури; методика портфельного супроводу (портфоліо) забезпечує накопичення, аналіз і рефлексія особистих досягнень у сфері позашкільної діяльності; методика навчального тренінгу з моделювання позашкільної взаємодії орієнтує на проведення інтерактивних занять, спрямованих на моделювання реальних ситуацій позашкільної педагогіки; методика рефлексивно-аналітичного аналізу кейсів передбачає роботу з кейсами, що імітують складні педагогічні ситуації у позашкільному середовищі; методика наставництва та педагогічного коучингу забезпечує залучення досвідчених педагогів до індивідуального супроводу майбутніх учителів у процесі підготовки до позашкільної роботи.

Посилання

Boiarskyi, D. (2023). Aktyvizatsiia diialnosti naukovykh hurtkiv u Novii ukrainskii shkoli [Activation of scientific circles at the New Ukrainian School]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 31, 22-29 [in Ukrainian].

Bondar, V. H., Solovei, Yu. O., & Kovalenko, O. A. (2022). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do pozaklasnoi roboty v pochatkovii shkoli v umovakh voiennoho stanu [Preparing future teachers for extracurricular work in primary schools under martial law]. International Partnership and Cooperation of Ukraine in Wartime: Collective monograph, 312-323 [in Ukrainian].

Cheng, R. W., Lam, S., & Chan, C. (2008). When high achievers and low achievers work in the same group: the role of group heterogeneity and processes in project-based learning. British Journal of Educational Psychology, 78 (2), 205-221.

Hrynova, M. V., Kononets, N. V., Diachenko-Bohun, M. M., & Rybalko, L. M. (2019). Resursno-oriientovane navchannia studentiv v umovakh zdorov’iazberezhuvalnoho osvitnoho seredovyshcha [Resource-oriented student learning in a health-preserving educational environment]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 72, 4, 182-193 [in Ukrainian].

Kononets, N., Grynova, M., Zhamardiy, V., Mamon, O., & Liulka H. (2020). Problems of Implementation of The System of Resource-Based Learning of Future Teachers of Physical Culture. International Journal of Applied Exercise Physiology (IJAEP), 9 (12), 50-60.

Kononets, N., Ilchenko, O., & Mokliak, V. (2020). Future teachers resource-based learning system: experience of higher education institutions in Poltava city, Ukraine. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21, 3, 14, 199-220.

Kononets, N., Nestulya, S., Soloshych, I., Zhamardiy, V., & Odokienko, V. (2021). Investigating the Didactic System of Research Competence Formation for Prospective PE Instructors. Journal of Research in Medical and Dental Science, 9, 7, 414-418.

Lupan, I. (2011). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do orhanizatsii pozaklasnoi roboty z informatyky [Preparing future teachers for organizing extracurricular work in computer science]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity [Scientific notes of the Volodymyr Vynnychenko Kirovograd State Pedagogical University. Problems of the methodology of physical, mathematical and technological education], 1, 68-71 [in Ukrainian].

Nestulia, O. O., Nestulia, S. I., & Kononets, N. V. (2020). Proiektnyi pidkhid (project-based learning) do vykladannia dystsypliny «Osnovy liderstva» dlia mahistrantiv spetsialnosti 011 osvitni, pedahohichni nauky v umovakh dystantsiinoho navchannia [Project-based learning approach to teaching the discipline "Fundamentals of Leadership" for master's students of the specialty 011 educational and pedagogical sciences in distance learning conditions]. In Psykholohiia ta pedahohika: istoriia rozvytku, suchasnyi stan ta perspektyvy doslidzhen [Psychology and pedagogy: history of development, current state and research prospects]: zbirnyk naukovykh robit uchasnykiv mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 60-63). Odesa: HO «Pivdenna fundatsiia pedahohiky» [in Ukrainian].

Novoselska, N., & Klub, B. (2019). Pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv do pozaurochnoi vykhovnoi roboty: vydy diialnosti, idei, rezultat [Preparing a future primary school teacher for extracurricular educational work: types of activities, ideas, results]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 10 (74), 239-243 [in Ukrainian].

Rutkovska, O. M. (2021). Metodyka orhanizatsii pozaurochnoi roboty uchniv z trudovoho navchannia [Methodology for organizing extracurricular work of students in labor training]. (PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].

Sushchenko, T. I. (1996). Pozashkilna pedahohika [Extracurricular pedagogy]: nav. posib. Kyiv: ISDO [in Ukrainian].

Topuzov, O. M., Grynova, M. V., Barbinova, A. V., Kharchenko, O. V., & Kononets, N. V. (2021). The model of professional development of natural science teachers of rural schools in the conditions of distance educational process. Information Technologies and Learning Tools, 85 (5), 344-359.

Yaremchuk, N. Ya., & Mykhniuk, T. O. (2018). Modeli pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do vykhovnoi diialnosti [Models of training future primary school teachers for educational activities]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 9 (1), 79-81 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-18

Як цитувати

БОЯРСЬКИЙ, Д. (2025). РЕСУРСНО-ОРІЄНТОВАНІ МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ. Витоки педагогічної майстерності, (36), 14–22. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339118

Номер

Розділ

Статті