ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА БАКАЛАВРОВ ЕЛЕКТРОННОЇ ІНФОРМАТИКИ ТА ТЕХНОЛОГІЙ: ОСОБЛИВОСТІ КИТАЙСЬКОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ

Автор(и)

  • М. ГРИНЬОВА
  • І. БУНЕЦЬКА
  • Н. КОНОНЕЦ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339367

Ключові слова:

професійне навчання, електронна інформація, технології, Китай, вища освіта, цифрові технології, компетенції, міжнародна співпраця

Анотація

Стаття присвячена аналізу особливостей професійної підготовки бакалаврів електронної інформації та технологій у Китаї з урахуванням специфіки національної освітньої системи. Досліджено сучасні тенденції розвитку вищої технічної освіти в КНР, яка базується на інтеграції цифрових технологій, міждисциплінарному підході та співпраці між університетами та промисловими підприємствами. Визначено ключові структурні компоненти навчального процесу, зокрема проблемне навчання, практична спрямованість освітніх програм, використання штучного інтелекту та автоматизованих систем у підготовці фахівців. Особлива увага приділяється державному контролю якості навчального процесу, стандартизації навчальних планів та системи оцінювання знань студентів. Підкреслено важливість міжнародної співпраці китайських університетів у контексті підготовки конкурентоспроможних спеціалістів, здатних працювати у високотехнологічних галузях. У дослідженні підкреслюється важливість матеріально-технічного забезпечення університетів, яке включає сучасні лабораторні комплекси, цифрові навчальні платформи та тісну взаємодію з ІТ-компаніями. Наголошено, що значна частина навчального процесу спрямована на формування практичних навичок студентів, зокрема через стажування, участь у наукових проектах та співпрацю з підприємствами, що формує необхідні компетенції для майбутньої професійної діяльності. Охарактеризовано систему навчальної мотивації, яка сприяє підвищенню рівня підготовки студентів та відповідальності за формування результатів навчання. Розглянуто також особливості організації навчального процесу, зокрема методи оцінювання знань, тривалість навчання та вимоги до здобувачів вищої освіти.

Зроблено висновок, що китайська модель професійної підготовки бакалаврів електронної інформації та технологій забезпечує високий рівень професійної компетентності випускників, що дозволяє їм ефективно інтегруватися в сучасну цифрову економіку. Завдяки впровадженню новітніх освітніх технологій, посиленню науково-дослідницької роботи та активному розвитку міжнародного співробітництва Китай демонструє успішну модель підготовки фахівців, яка відповідає сучасним викликам інформаційного суспільства та глобального технологічного розвитку.

Посилання

CSC Scholarship at the University of Electronic Science and Technology of China. (2024). Retrieved from https://www.chinesescholarshipcouncil.com/uk/university-of-electronic-science-and-technology- of-china.html

Donchenko, V., & Donchenko, S. (2023). Teoretychni aspekty formuvannia fakhovykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii pid chas navchalnykh praktyk [Theoretical aspects of the formation of professional competencies of future IT specialists during educational practices]. In ΛΌГOΣ: сollection of scientific papers (pp. 219-224). DOI: https://doi.org/10.36074/logos-23.06.2023.61 [in Ukrainian].

Education in China. Hutsulskyi krai. Retrieved from http://gk.kosiv.org/society/753-osvita-u-kytai.html

Hala, S. V. (2011). Iz dosvidu reformuvannia vyshchoi osvity Kytaiu [From the experience of higher education reforming in China]. Ekonomika i derzhava [Economy and State], 18, 52-55 [in Ukrainian].

Hedzyk, A., & Sazhiienko, O. (2021). Rol «m’iakykh navychok» U protsesi formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv z komp’iuternykh tekhnolohii [The role of “soft skills” in the process of professional competencies formation of future specialists in computer technologies]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University], 4, 14-20. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2021.250120 [in Ukrainian].

Hevko, I. V., & Pysarchuk, O. T. (2018). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv profesiinoi osvity u haluzi komp’iuternykh tekhnolohii [Formation of graphic competence of future specialists in professional education in the field of computer sciences]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Pedagogical Sciences], 141, 54-63 [in Ukrainian].

Hlazunova, O., Gurzhiy, A., Voloshyna, T., Korolchuk, V., & Parhomenko, O. (2020). Neformalna osvita maibutnikh fakhivtsiv Z informatsiinykh tekhnolohii: orhanizatsiia, kontent, instrumenty [Non-formal education of future IT specialists: organization, content, tools]. Physical and mathematical education, 1 (23), 29-35. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-023-1-005 [in Ukrainian].

Marushchak, O. M. (2016). Poniattia kompetentnosti u pedahohichnii diialnosti [The concept of competence in pedagogical activity]. Kreatyvna pedahohika [Creative pedagogy], 11, 97-108. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/24399/1/Марущак%20О.М.%20Стаття.%20 Поняття%20компетентності%20у%20пед.діяльності.pdf [in Ukrainian].

Mumladze, V., & Myronchuk, N. M. (2014). Vyshcha pedahohichna osvita v Kytai [Higher pedagogical education in China]. In S. S. Vitvytskoi, N. M. Myronchuk (Eds.), Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini ta za kordonom [Modernization of higher education in Ukraine and abroad]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 200-203). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Proshkin, V., & Sharavara, V. (2021). Uprovadzhennia pedahohichnoi tekhnolohii formuvannia prohnostychnoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv komp’iuternykh nauk u praktyku universytetskoi osvity [Implementation of pedagogical technology of formation of predictive competence of future bachelors in computer science into university education practice]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University], 2 (340), 219-230. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36438 [in Ukrainian].

Proskura, S. L., & Lytvynova, S. H. (2019). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv kompiuternykh nauk [Formation of professional competence of future bachelors in computer science]. Physical and mathematical education, 2 (20), 137-146 [in Ukrainian].

Senyk, V. V., Maherovska, T. V., & Maherovskiy, D. V. (2023). Osoblyvosti zastosuvannia system dystantsiinoho navchannia u formuvanni kompetentnostei pid chas pidhotovky fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii [Features of the application of distance education systems in the formation of competences during the training of information technology specialists]. Scientific Bulletin of UNFU, 33 (3), 77-82. DOI: https://doi.org/10.36930/40330311 [in Ukrainian].

Shatska, O. P. (2011). Tendentsii rozvytku vyshchoi pedahohichnoi osvity v KNR (70-ti rr. XX st. – pochatok XXI st.) [Trends in the development of higher pedagogical education in China (70s of the XX century – beginning of XXI century)]. Studies in Comparative Education, 2 (8), 54-63. DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18606 [in Ukrainian].

Urunbassarova, E., Jandildinov, M., & Uaidullakyzy, E. (2014). Future Teachers’ Professional Competence Development within Bachelor Program. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 116, 4829-4833. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1033.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-18

Як цитувати

ГРИНЬОВА, М., БУНЕЦЬКА, І., & КОНОНЕЦ , Н. (2025). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА БАКАЛАВРОВ ЕЛЕКТРОННОЇ ІНФОРМАТИКИ ТА ТЕХНОЛОГІЙ: ОСОБЛИВОСТІ КИТАЙСЬКОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ. Витоки педагогічної майстерності, (36), 32–38. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339367

Номер

Розділ

Статті