ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ВЗАЄМОДІЇ СТУДЕНТІВ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339370Ключові слова:
інклюзивна освіта, інклюзивні цінності, культура взаємодії, принципи, фахова підготовка, інклюзивне середовище, університет, студентиАнотація
У статті авторка виокремлює та характеризує ключові принципи формування культури взаємодії студентів в інклюзивному університетському середовищі. Принцип рівності та недискримінації передбачає безумовне визнання рівної гідності та прав усіх студентів, незалежно від індивідуальних особливостей, та виключення будь-яких форм дискримінації, упередженого ставлення чи соціального виключення в освітньому процесі. Принцип толерантності й поваги до різноманітності сприяє формуванню відкритості до діалогу та взаємного збагачення. Принцип емпатії та емоційної чутливості полягає в розвитку здатності розуміти емоційний стан іншої особи, виявляти співпереживання, підтримку та конструктивну участь у соціальній взаємодії, що є критично важливим у змішаних студентських колективах. Принцип партнерства та кооперації орієнтує учасників освітнього процесу на горизонтальні, взаємоповажні форми спілкування, що передбачають співдіяльність, взаємодопомогу та спільну відповідальність за результат взаємної роботи. Принцип педагогічної підтримки й супроводу наголошує на необхідності створення системи цілеспрямованої підтримки з боку педагогічного колективу, тьюторів і кураторів для формування сприятливого мікроклімату в інклюзивному середовищі. Принцип активної соціальної участі сприяє залученню всіх студентів до спільних навчальних, культурних і соціальних ініціатив, що забезпечує реалізацію потенціалу особистості через інтеграцію в академічне співтовариство. Принцип рефлексивності забезпечує розвиток критичного осмислення власного досвіду взаємодії, сприяє формуванню свідомого ставлення до власних установок, цінностей і моделей поведінки у процесі спілкування з іншими. Принцип інклюзивної педагогічної культури визначає необхідність формування у всіх учасників освітнього процесу світоглядних, етичних і професійних настанов, що відповідають ідеології інклюзивності та гуманізму в університетській освіті. Принцип саморегуляційності забезпечує розвиток саморегуляції поведінки у всіх учасників освітнього процесу та саморегуляцію особистості у процесі взаємодії студентів в інклюзивному університетському середовищі.
Посилання
Deppeler, J., Loreman, T., & Sharma, U. (2005). Reconceptualising specialist support services in inclusive classrooms. Australasian Jour inclusive classrooms. Australasian Journal of Special Education, 29 (2), 117-127.
Grynova, M., Kononets, N., Zhamardiy, V., Khomenko, A., Kyrylchuk, O., & Stryzhak, Y. (2024). The Model Of Realization Of Pedagogical Conditions Of Formation Of Self-Regulatory Competence Of Future Foreign Language Teachers. Pegem Journal of Education and Instruction, 14, 2, 45-56.
Hubar, O. H., Kovalenko, V. V., & Baranets, I. V. (2024). Inkliuzyvna kultura v osvitnomu prostori: problemy ta perspektyvy [Inclusive culture in the educational space: problems and prospects]. Inclusion and Diversity, 3, 26-33 [in Ukrainian].
Kachalova, T. V. (2018). Formuvannia inkliuzyvnoi kultury zakladu vyshchoi osvity [Forming an inclusive culture of a higher education institution]. Psykholoho-pedahohichni nauky [Psychological and pedagogical sciences], 3, 1-9 [in Ukrainian].
Kolupaieva, A., & Taranchenko, O. (2023). Inkliuziia: pokrokovo dlia pedahohiv [Inclusion: a step-by-step guide for educators]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv [in Ukrainian].
Leshchuk, H. (2020). Inkliuzyvna komunikatsiia yak instrument formuvannia inkliuzyvnoi kultury: terminolohichnyi analiz [Inclusive communication as a tool for forming an inclusive culture: terminological analysis]. Social Work and Education, 8, 3, 364-372 [in Ukrainian].
Malyshevska, I. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy pidhotovky fakhivtsiv psykholoho-pedahohichnoho profiliu do roboty v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Theoretical and methodological foundations of training psychological and pedagogical specialists to work in an inclusive educational environment]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Malyshevska, I. A. (2016). Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche: heneza poniattia [Inclusive educational environment: the genesis of the concept]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [Special child: education and upbringing], 3, 19-26 [in Ukrainian].
Myroniuk, I., & Stebliuk, S. (2022). Intehrovanyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi osvity do roboty u komandi suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [An integrated approach to preparing future special education professionals to work in a team supporting children with special educational needs]. In S. V. Stebliuk (Comp.), Formuvannia profesiinoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv spetsialnoi osvity [Formation of professional competence in future special education specialists]: zbirnyk tez dopovidei I nauk.-prakt. internet-konf. z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 76-93). Uzhhorod: DVNZ «UzhNU» [in Ukrainian].
Myronova, S. (2016). Pedahohika inkliuzyvnoi osvity [Pedagogy of inclusive education]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kam’ianets-Podilskyi: Kam’ianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni I. Ohiienka [in Ukrainian].
Osadchenko, I. I. (2024). Osoblyvosti formuvannia inkliuzyvnoi kultury maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy art-terapii [Peculiarities of forming an inclusive culture of future social workers through art therapy]. Mystetska osvita ta rozvytok tvorchoyi osobystosti [Art education and development of creative personality], 4, 79-86 [in Ukrainian].
Pantiuk, M., Sadova, I., & Illiash, S. (2022). Hotovnist pedahoha do roboty v umovakh osvitnoi inkliuzii yak naukova problema [Teacher's readiness to work in conditions of educational inclusion as a scientific problem]. Molod i rynok [Youth and the market], 1 (199), 6-11 [in Ukrainian].
Shevtsov, A. H. (2009). Systemnyi pidkhid do orhanizatsii intehrovanoho navchannia studentiv z obmezhenoiu zhyttiediialnistiu u vyshchomu navchalnomu zakladi [A systematic approach to organizing integrated learning for students with disabilities in a higher educational institution]. In Sotsialno-pedahohichna reabilitatsiia v zakladakh osvity: problemy ta perspektyvy [Socio-pedagogical rehabilitation in educational institutions: problems and prospects] (pp. 22-24). Khmelnytskyi: KhISTUU [in Ukrainian].
Zhylka, O. (2018). Osnovni pravyla etychnoho spilkuvannia z liudmy z osoblyvymy potrebamy: hodyna spilkuvannia z elementamy treninhu dlia uchniv 4-ho klasu [Basic rules of ethical communication with people with special needs: an hour of communication with training elements for 4th grade students]. Dytyna z osoblyvymy potrebamy [Child with special needs], 7 (43), 15-18 [in Ukrainian].