КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ВИКЛАДАННЯ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН ЯК УМОВА СТАЛОГО РОЗВИТКУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339376Ключові слова:
інноваційні стратегії, природничі дисципліни, Нова українська школа, компетентнісний підхід, діяльнісний підхід, міждисциплінарність, критичне мислення, проєктне навчання, лабораторні роботи, екологічна свідомість, освітні технологіїАнотація
У статті розглядаються інноваційні стратегії навчання природничих дисциплін у контексті реформування сучасної освіти та реалізації концепції Нової української школи. Основну увагу приділено впровадженню компетентнісного підходу, що передбачає інтеграцію теоретичних знань з практичними навичками, розвиток критичного мислення, дослідницької діяльності та екологічної свідомості здобувачів освіти. Проаналізовано ефективність особистісно орієнтованого, діяльнісного та міждисциплінарного підходів як складових сучасного освітнього процесу. Окреслено роль інтерактивних методів навчання, проєктної та лабораторної роботи у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти. Акцент зроблено на необхідності трансформації ролі викладача, створенні сприятливого освітнього середовища та оновленні навчального змісту відповідно до вимог XXI століття. Представлені стратегії спрямовані на підготовку студентів до свідомого, відповідального і науково обґрунтованого сприйняття природного середовища та активної участі у сталому розвитку суспільства.
Посилання
Doronina, T. O., & Akhmatova, N. O. (2024). Pryrodnycha osvita u suchasnomu sviti: yevropeiskyi dosvid ta ukrainski realii [Natural science education in the modern world: European experience and Ukrainian realities]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Pedahohika. Psykholohiia. Medytsyna [Prospects and innovations of science. Pedagogy. Psychology. Medicine], 8, 185-194 [in Ukrainian].
Khyzhniak, I., & Viktorenko, I. (2023). Realizatsiia strukturno-funktsionalnoi systemy formuvannia intehratsiinoi kompetentnosti vchytelia pochatkovykh klasiv u praktytsi fakhovoi pidhotovky [Implementation of the structural-functional system for the formation of the integration competence of a primary school teacher in the practice of professional training]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty [Teacher professionalism: theoretical and methodological aspects], 1, 58-119 [in Ukrainian].
Korenieva, I. (2020). Teoretychni ta metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv biolohii do realizatsii funktsii osvity dlia staloho rozvytku [Theoretical and methodological principles of training future biology teachers to implement the functions of education for sustainable development]. (Extended abstract of D diss.). Hlukhiv [in Ukrainian].
Lukashova, N. (2024). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do realizatsii ekolohichnoi komponenty profesiinoi diialnosti [Formation of readiness of future teachers of natural sciences to implement the ecological component of professional activity]. Scientific notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and methods of teaching natural sciences, 6, 124-131 [in Ukrainian].
Nikolaienko, L. P., & Andrushko, I. A. (2020). Kompetentnistnyi pidkhid yak intehralna zdatnist rozvytku osobystosti u suchasnii ukrainskii shkoli [Competency approach as an integral ability to develop personality in modern Ukrainian school]. In Suchasnyi pedahoh [Modern teacher]: kolekt. nauk. monohrafiia (pp. 65-77). Dnipro [in Ukrainian].