МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ «ФІЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНІ СПОРУДИ»: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА ПРАКТИЧНА РЕАЛІЗАЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339403Ключові слова:
фізична культура і спорт, спортивні споруди, освітній компонент, методичне забезпечення, професійна підготовка, вища освіта, компетентнісний підхідАнотація
У статті розкрито теоретичні засади та практичні аспекти методичного забезпечення освітнього компоненту «Фізкультурно-спортивні споруди», який є складовою частиною освітньо-професійних програм з підготовки майбутніх фахівців у галузі фізичної культури і спорту. Акцентовано увагу на актуальності освітнього компоненту у контексті сучасних викликів у сфері вищої освіти, зокрема модернізації спортивної інфраструктури, гармонізації державних стандартів з міжнародними освітніми вимогами та впровадження інноваційних підходів до підготовки педагогічних кадрів. Детально проаналізовано структуру, зміст, дидактичну побудову та засоби реалізації освітнього компоненту, визначено мету дисципліни, сформульовано очікувані результати навчання, окреслено спектр тем, які охоплюють як історичний розвиток спортивних споруд, так і їх сучасну класифікацію, конструктивні особливості, вимоги до безпеки, утримання та експлуатації. Підкреслено важливість застосування сучасних методів навчання, зокрема проблемного, дослідницького, частково-пошукового, моделювання та інтерактивних технік, що сприяє розвитку критичного мислення, практичних навичок, творчого підходу та самостійності здобувачів. Особливу увагу приділено аналізу навчально-методичних матеріалів, які використовуються у процесі викладання. Визначено перспективні напрями подальших досліджень: цифровізація змісту дисципліни, впровадження міждисциплінарних освітніх кейсів, адаптація навчання до інклюзивного освітнього простору.
Посилання
Orlov, A. A., Pyptiuk, P. F., & Konokh, A. P. (2024). Fizkulturno-sportyvni sporudy ta obladnannia [Physical Culture and Sports Facilities and Equipment]: konspekt lektsii dlia zdobuvachiv stupenia vyshchoi osvity bakalavra spetsialnosti 014 «Serednia osvita» predmetnoi spetsialnosti 014.11 «Serednia osvita (Fizychna kultura)» osvitno-profesiinoi prohramy «Serednia osvita (Fizychna kultura)». Zaporizhzhia: Zaporizkyi natsionalnyi universytet. Retrieved from https://dspace.znu.edu.ua/jspui/bitstream/12345/24062/1/0060412.pdf [in Ukrainian].
Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V. H. Korolenka. (2023). Polozhennya pro navchalʹno-metodychne zabezpechennya [Regulation on educational and methodological support]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/07/polozhennya_-pro-metodichne-zabezpechennya-navchalnih-discziplin.pdf [in Ukrainian].
Shaverskyi, V., Skalii, T., & Lytvynchuk, Yu. (2024). Sportyvni sporudy i obladnannia [Sports Facilities and Equipment]: navchalnyi posibnyk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/41873/1/1.pdf [in Ukrainian].
Zaitseva, Yu. V., Momot, O. O., & Novik, S. M. (2024). Vprovadzhennya v osvitniy protses pidhotovky maybutnikh fakhivtsiv z fizychnoyi kultury i sportu dystsypliny «Filosofiya sportu i zdorovoho sposobu zhyttya» [Introduction of the discipline «Philosophy of Sport and Healthy Lifestyle» into the educational process for future specialists in physical culture and sports]. The International Scientific Periodical Journal «SWorldJournal», 24, 3, 67-70. DOI: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2024-24-00-018 [in Ukrainian].
Zaitseva, Yu. V., & Taranenko, I. V. (2020). Fizkulturno-sportyvni sporudy i obladnannya [Sports facilities and equipment]: navchalʹno-metodychnyy posibnyk. Poltava: Simon. Retrieved from https://surl.li/cofkou [in Ukrainian].