ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПІДХІД ТА ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

Автор(и)

  • С. КОНОНЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339433

Ключові слова:

педагогіка, медична школа, медицина, навчання, аналіз

Анотація

У статті представлено результати аналізу європейського досвіду організації медичної освіти та можливостей його адаптації до української системи. Виокремлено ключові ознаки європейської моделі: студентоцентрованість, міждисциплінарність, практикоорієнтованість, інтеграція клінічного мислення та комунікативних навичок. Порівняльний аналіз виявив відмінності між європейською та вітчизняною освітніми парадигмами, зокрема у рівні гнучкості, індивідуалізації навчального процесу, формуванні академічної автономії викладачів. Підкреслюється, що ефективне впровадження європейських практик потребує не лише формальних змін, а й стратегічного переосмислення цінностей та цілей медичної освіти. Запропоновано системні умови для гармонізації: підтримка викладачів, розбудова академічної культури, студентське партнерство та сталий міжнародний діалог.

Посилання

Gaston, P. L., & Schneider, C. G. (2023). The challenge of Bologna. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003447665

Consorti, F., Familiari, G., Lotti, A., & Torre, D. (2021). Medical education in Italy: Challenges and opportunities. Medical Teacher, 43(11), 1242-1248. DOI: https://doi.org/10.1080/0142159x.2021.1959024

Klemenčič, M. (2019). 20 Years of the Bologna Process in a Global Setting: the external dimension of the Bologna Process revisited. European Journal of Higher Education, 9 (1), 2-6. DOI: https://doi.org/10.1080/21568235.2019.1570670

Pei, L., & Wu, H. (2019). Does online learning work better than offline learning in undergraduate medical education? A systematic review and meta-analysis. Medical Education Online, 24 (1), 1666538. DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2019.1666538

Al-Balas, M., Al-Balas, H. I., Jaber, H. M., Obeidat, K., Al-Balas, H., Aborajooh, E. A., Al-Taher, R., & Al-Balas, B. (2020). Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and perspectives. BMC Medical Education, 20 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02257-4

Kausar, N. U., Noor, N. M. S. A., Sohail, N. M. U., & Rana, N. M. H. (2024). Evaluation of integrated modular & traditional curriculum learning environment in medical education. Journal of University Medical & Dental College, 15 (4). DOI: https://doi.org/10.37723/jumdc.v15i4.1061

Chen, B. Y., Kern, D. E., Kearns, R. M., Thomas, P. A., Hughes, M. T., & Tackett, S. (2019). From modules to MOOCs. Academic Medicine, 94 (5), 678-685. DOI: https://doi.org/10.1097/acm.0000000000002580

Trullàs, J. C., Blay, C., Sarri, E., & Pujol, R. (2022). Effectiveness of problem-based learning methodology in undergraduate medical education: a scoping review. BMC Medical Education, 22 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03154-8

Stentoft, D. (2019). Problem-based projects in medical education: extending PBL practices and broadening learning perspectives. Advances in Health Sciences Education, 24 (5), 959-969. DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-019-09917-1

Lim, W. (2023). Problem based learning in Medical Education: handling objections and sustainable implementation. Advances in Medical Education and Practice, 14, 1453-1460. DOI: https://doi.org/10.2147/amep.s444566

James, C. A., Wheelock, K. M., & Woolliscroft, J. O. (2021). Machine Learning: the next paradigm shift in medical education. Academic Medicine, 96 (7), 954-957. DOI: https://doi.org/10.1097/acm.0000000000003943

Simons, M. R., Zurynski, Y., Cullis, J., Morgan, M. K., & Davidson, A. S. (2018). Does evidence-based medicine training improve doctors’ knowledge, practice and patient outcomes? A systematic review of the evidence. Medical Teacher, 41 (5), 532-538. DOI: https://doi.org/10.1080/0142159x.2018.1503646

Kerdijk, W., Snoek, J. W., Van Hell, E. A., & Cohen-Schotanus, J. (2013). The effect of implementing undergraduate competency-based medical education on students’ knowledge acquisition, clinical performance and perceived preparedness for practice: a comparative study. BMC Medical Education, 13 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/1472-6920-13-76

Janssens, O., Embo, M., Valcke, M., & Haerens, L. (2023). When theory beats practice: the implementation of competency-based education at healthcare workplaces. BMC Medical Education, 23 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04446-3

Alharbi, N. S. (2024). Evaluating competency-based medical education: a systematized review of current practices. BMC Medical Education, 24 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05609-6

Van Der Vleuten, C., Freeman, A., & Collares, C. F. (2018). Progress test utopia. Perspectives on Medical Education, 7 (2), 136-138. DOI: https://doi.org/10.1007/s40037-018-0413-1

Shimizu, I., Mori, J., Yamauchi, A., Kato, S., Masuda, Y., Nakazawa, Y., & Kanno, H. (2023). Progress testing of an objective structured clinical examination during undergraduate clinical clerkship: a mixed-methods pilot study. BMC Medical Education, 23 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04940-8

Van Der Vleuten, C. P. M., Schuwirth, L. W. T., Driessen, E. W., Dijkstra, J., Tigelaar, D., Baartman, L. K. J., & Van Tartwijk, J. (2012). A model for programmatic assessment fit for purpose. Medical Teacher, 34 (3), 205-214. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159x.2012.652239

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-18

Як цитувати

КОНОНЕНКО, С. (2025). ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПІДХІД ТА ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ. Витоки педагогічної майстерності, (36), 86–92. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339433

Номер

Розділ

Статті