РЕСУРСНО-ОРІЄНТОВАНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ УЧИТЕЛЯ У ПРАКТИЦІ STEM-ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339437Ключові слова:
STEM-освіта, учитель, педагогічна майстерність, розвиток, ресурсно-орієнтоване навчання, проблемно-орієнтоване навчання, проєктно-орієнтоване навчання, ресурсно-орієнтована модель, дидактичні умовиАнотація
Авторами розроблено й запропоновано ресурсно-орієнтовану модель розвитку педагогічної майстерності учителя у практиці STEM-освіти, яку складають когнітивно-концептуальний, ресурсно-потенційний та практико-рефлексивний блоки. Когнітивно-концептуальний блок забезпечує формування у педагога системи інтегрованих знань, необхідних для реалізації методологічних підходів (інтегративного, трансдисциплінарного, STEM-парадигми) і концепцій (ресурсно-орієнтованого навчання, проблемно-орієнтованого навчання, проєктно-орієнтованого навчання) у STEM-освіті. Він охоплює засвоєння теоретичних засад STEM-педагогіки, розуміння природи наукового і технологічного мислення, ознайомлення з сучасними освітніми концепціями, а також формування нових знань для розвитку педагогічної майстерності учителя у практиці STEM-освіти. Ресурсно-потенційний блок зосереджений на виявленні, активізації та розвитку особистісних ресурсів учителя – мотиваційних, емоційних, креативних, організаційних, професійна саморегуляція, розвиток педагогічної гнучкості, стресостійкості, здатності до самоорганізації, а також на ефективне використання зовнішніх ресурсів (дидактико-методичних, інформаційних, цифрових) для підвищення якості викладання. Практико-рефлексивний блок передбачає безпосереднє впровадження здобутих знань і ресурсів у педагогічну практику та їх критичне осмислення. Основна увага зосереджується на реалізації STEM-проєктів, інтерактивних методик, аналізі навчальних кейсів, створенні авторських освітніх продуктів, а також веденні професійної рефлексії щодо ефективності використаних підходів. Визначено дидактичні умови розвитку педагогічної майстерності учителя у практиці STEM-освіти: інтеграція міжпредметного змісту на основі проблемно-орієнтованого та проєктно-орієнтованого навчання, що передбачає забезпечення умов для створення навчальних ситуацій, які поєднують знання з різних галузей (наука, технології, інженерія, математика) і формують у вчителя здатність до проектування міждисциплінарних освітніх практик; стимулювання рефлексивної та дослідницької діяльності вчителя, що зумовлює організацію професійного середовища, у якому педагог залучається до аналізу власного досвіду, самооцінювання та участі в педагогічних експериментах, що сприяє усвідомленому зростанню майстерності в контексті інновацій STEM-освіти; забезпечення ресурсної підтримки та цифрового інструментарію для професійного розвитку вчителя, що передбачає створення умов доступу до сучасних освітніх платформ, методичних матеріалів, технологічних засобів навчання й можливостей підвищення кваліфікації, і дозволяє вчителю ефективно реалізовувати STEM-компоненти в освітньому процесі.
Посилання
Bereka, V. Ye. (2019). Formuvannia profesiinoi maisternosti pedahoha zasobamy STEM-osvity [Formation of professional skills of a teacher through STEM education]. In Zbirnyk naukovykh prats Kam’ianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia pedahohichna [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Pedagogical series] (Is. 25, pp. 20-22). Kam’ianets-Podilskyi [in Ukrainian].
Honcharova, N. O. (2015). Profesiina kompetentnist uchytelia v systemi navchannia STEM [Teacher professional competence in the STEM education system]. In Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy [Scientific notes of the Minor Academy of Sciences of Ukraine]: zb. nauk prats (Is. 7, pp. 141-148). Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Hrynova, M. V., & Kononova, M. M. (2021). Samorehuliatsiia navchalnoi diialnosti ta profesiinyi rozvytok studentskoi molodi [Self-regulation of educational activities and professional development of students]: monohrafiia. Poltava: Astraia [in Ukrainian].
Koda, S. V. (2019). STEM-osvita – shliakh do profesiinoi maisternosti pedahoha [STEM education is the path to professional teacher mastery]. In L. V. Sierykh (Ed.), Osobystisno-profesiina kompetentnist pedahoha: teoriia i praktyka [Personal and professional competence of a teacher: theory and practice]: materialy III Vseukr. nauk.-metod. konf. (pp. 149-152). Sumy: Niko [in Ukrainian].
Kononets, N., Ilchenko, O., & Mokliak V. (2020). Future teachers resource-based learning system: experience of higher education institutions in Poltava city, Ukraine. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21, 3, 14, 199-220.
Kononets, N., Nestulya, O., Nestulya, S. (2025). Dyadic basis of the problem-technological approach to the formation of project and research competence of project managers. In Science and technology: challenges, prospects and innovations: the 6th International scientific and practical conference (pp. 224-231). CPN Publishing Group, Osaka, Japan.
Korshunova, O. V., Hushchyna, N. I., Vasylashko, I. P., & Patrykieeva, O. O. (2018). STEM-osvita. Profesiinyi rozvytok pedahoha [STEM education. Professional development of the teacher]: zbirnyk spetskursiv. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].
Kudzinovska, I. P., Trofymenko, V. I., & Oliinyk, O. P. (2023). Vykorystannia elementiv STEM-osvity u vykladanni teorii ymovirnostei ta matematychnoi statystyky maibutnim fakhivtsiam z transportnykh tekhnolohii ta lohistyky [Using elements of STEM education in teaching probability theory and mathematical statistics to future specialists in transport technologies and logistics]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 211, 302-307 [in Ukrainian].
Marynovska, O. (2011). Intehralna tekhnolohiia navchannia: vid teorii do praktyky [Integral learning technology: from theory to practice]. Pochatkova osvita [Primary education], 32 (608), 3-5 [in Ukrainian].
Nestulia, O. O., Nestulia, S. I., & Kononets, N. V. (2020). Proiektnyi pidkhid (project-based learning) do vykladannia dystsypliny «Osnovy liderstva» dlia mahistrantiv spetsialnosti 011 osvitni, pedahohichni nauky v umovakh dystantsiinoho navchannia [Project-based learning approach to teaching the discipline "Fundamentals of Leadership" for master's students of the specialty 011 educational and pedagogical sciences in distance learning conditions]. In Psykholohiia ta pedahohika: istoriia rozvytku, suchasnyi stan ta perspektyvy doslidzhen [Psychology and pedagogy: history of development, current state and research prospects]: zbirnyk naukovykh robit uchasnykiv mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 60-63). Odesa: HO «Pivdenna fundatsiia pedahohiky» [in Ukrainian].
Petrenko, L. M., & Kokarieva, A. (2023). Osoblyvosti stanovlennia STEM-osvity: zarubizhnyi dosvid [Peculiarities of the formation of STEM education: foreign experience]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 81, 140-147 [in Ukrainian].
Petrenko, L., & Petrenko, R. (2023). STEM-osvita: vid novoi ukrainskoi shkoly do universytetu [STEM education: from a new Ukrainian school to a university]. Dydaskal [Teacher], 24, 29-31 [in Ukrainian].
Polishchuk, N. A., & Kaminska, V. V. (Comps.). (2021). STEM-osvita: naukovo-teoretychni aspekty, dosvid vprovadzhennia, perspektyvy rozvytku [STEM education: scientific and theoretical aspects, implementation experience, development prospects]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. Lutsk: Volynskyi IPPO [in Ukrainian].
Shevchuk, A. (2013). Intehratsiia osvity, nauky i kultury v transkordonnomu prostori Ukrainy i YeS [Integration of education, science and culture in the cross-border space of Ukraine and the EU]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy [Socio-economic problems of modern Ukraine], 4, 102, 339-348 [in Ukrainian].