СИСТЕМА ЕФЕКТИВНОЇ ПРОФОРІЄНТАЦІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ НА ПРОФЕСІЮ ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339441Ключові слова:
професійна орієнтація, профорієнтація, старшокласники, школа, професія, вчитель, принципи, система, вибір професії, методологічні підходиАнотація
У статті автор презентує систему ефективної профорієнтації старшокласників на професію вчителя (програма профорієнтації може включати серію заходів: тренінги, пробні уроки, зустрічі з учителями, творчі проєкти; практична складова – організація учнівських ініціатив (уроки для молодших школярів, шкільні заходи) та застосування ефективних методів профорієнтації; цифрова підтримка – створення інформаційних ресурсів і використання ІКТ для доступу до матеріалів про професію; оцінювання – аналіз мотивації учнів, їхніх компетентностей і готовності до вибору професії через анкетування, рефлексію та зворотний зв’язок). Визначено та схарактеризовано принципи ефективної профорієнтації учнів старшої школи на професію вчителя: особистісної орієнтації, професійної привабливості образу вчителя, поетапності та системності, участі та залучення, партнерства і міжвідомчої взаємодії, рефлексії та самопізнання. Доведено, що важливість ефективної профорієнтації на професію вчителя визначається як стратегічною потребою системи освіти у молодих фахівцях, так і необхідністю формування позитивного іміджу педагогічної професії у свідомості підростаючого покоління.
Посилання
Hrynova, M. V., Kononets, N. V., Diachenko-Bohun, M. M., & Rybalko, L. M. (2019). Resursno-oriientovane navchannia studentiv v umovakh zdorov’iazberezhuvalnoho osvitnoho seredovyshcha [Resource-oriented student learning in a health-preserving educational environment]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 72, 4, 182-193 [in Ukrainian].
Hrynova, M. V., & Kononets, N. V. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi [Competency-based approach in professional training]: elektronnyi posibnyk dlia samostiinoi roboty zdobuvachiv naukovoho stupenia «doktor filosofii» spetsialnosti 011 Osvitni, pedahohichni nauky. Poltava [in Ukrainian].
Ishchenko, I. S., & Kononets, N. V. (2025). Tsyfrovi instrumenty dlia osvitnoho konsaltynhu u systemi pidhotovky mahistriv osvitnikh nauk [Digital tools for educational consulting in the system of training Masters of Educational Sciences]. In M. V. Hrynova (Ed.), Pedahohichna maisternist maibutnoho vchytelia: postup, stanovlennia, udoskonalennia i zrostannia [Pedagogical skills of a future teacher: progress, formation, improvement and growth]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. forumu (pp. 737-739). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Klokar, N. I. (Ed.). (2014). Orhanizatsiia proforiientatsiinoi roboty v navchalnomu zakladi [Organization of career guidance work in an educational institution]: navch.-metod. posib. Bila Tserkva: KOIPOPK [in Ukrainian].
Kononets, N. V. (2016). Veb-sait yak informatsiinyi resurs navchalnoho zakladu – krok do yakisnoi osvity [A website as an information resource for an educational institution is a step towards quality education]. Komp’iuter u shkoli ta sim’i [Computer at school and in the family], 1 (129), 21-26 [in Ukrainian].
Kononets, N. V. (2024). Napriamy zabezpechennia yakosti pidhotovky maibutnikh menedzheriv u konteksti steikgolderskoho pidkhodu: pedahohika partnerstva [Directions for ensuring the quality of training of future managers in the context of the stakeholder approach: partnership pedagogy]. In M. V. Hrynova (Ed.), Osnovni tsili stratehii staloho rozvytku: problemy ta perspektyvy [The main goals of the sustainable development strategy: problems and prospects]: materialy I Mizhnar. nauk.-prakt. forumu (pp. 348-350). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Kononets, N., Ilchenko, O., & Mokliak, V. (2020). Future teachers resource-based learning system: experience of higher education institutions in Poltava city, Ukraine. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21, 3, 14, 199-220.
Kononets, N., Grynova, M., Zhamardiy, V., Mamon, O., & Liulka, H. (2020). Problems of Implementation of The System of Resource-Based Learning of Future Teachers of Physical Culture. International Journal of Applied Exercise Physiology (IJAEP), 9 (12), 50-60.
Kutuzova, H. I. (2009). Aktualni problemy kulturolohichnoi pidhotovky studentiv universytetiv [Current problems of cultural training of university students]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Filosofska antropolohiia ta filosofiia kultury [Scientific Bulletin of the Lesya Ukrainka Volyn National University. Philosophical Anthropology and Philosophy of Culture], 19, 9-12 [in Ukrainian].
Morin, O. (2021). Resursnyi tsentr profesiinoi oriientatsii: Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv v umovakh osvitnikh okruhiv [Resource Center for Professional Orientation: Professional Self-Determination of High School Students in Educational Districts]. Proftekhosvita [Vocational education], 5/6 (149/150), 6-55 [in Ukrainian].
Pokroieva, L. D. (Ed.). (2024). Suchasni pidkhody do profesiinoi oriientatsii v zakladi osvity [Modern approaches to professional orientation in an educational institution]: metodychni rekomendatsii. Kharkiv: Kharkivska akademiia neperervnoi osvity [in Ukrainian].
Sydorenko, V. K., & Kharlamenko, V. B. (2000). Systemnyi pidkhid do vyznachennia komponentiv proforiientatsiinoi roboty z moloddiu [A systematic approach to determining the components of career guidance work with youth]. Naukovyi visnyk NAU [Scientific Bulletin of the National Academy of Sciences], 30, 230-238 [in Ukrainian].
Tkachuk, I. I. (Ed.). (2017). Profesiina oriientatsiia v suchasnii shkoli [Professional orientation in a modern school]: krashchi metodychni rozrobky praktychnykh psykholohiv i sotsialnykh pedahohiv malokomplektnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv, navchalno-vykhovnykh ob’iednan, navchalno-vykhovnykh kompleksiv: metodychni rekomendatsii. Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].
Shydelko, A. V. (2017). Proforiientatsiia i profvidbir: aksiolohichni aspekty [Career guidance and selection: axiological aspects]: navch. posib. Lviv: LvDUVS [in Ukrainian].
Yantsur, M. S. (2012). Profesiina oriientatsiia i metodyka proforiientatsiinoi roboty [Professional orientation and methodology of career guidance work]: kurs lektsii: navch. posib. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].