ПРОЄКТНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ФІЗИЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ: ДОСВІД ІНТЕГРАЦІЇ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ

Автор(и)

  • Л. КРАВЧЕНКО
  • Р. УСТІЛОВСЬКИЙ
  • О. СЄРИЙ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339443

Ключові слова:

фізична підготовка, майбутні офіцери, проєктно-орієнтований підхід, військова освіта, бойова готовність, педагогічна модель, інноваційні технології, інтеграція теорії і практики

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз і обґрунтування можливостей застосування проєктно-орієнтованого підходу в системі фізичної підготовки майбутніх офіцерів. Підкреслено, що фізична підготовка, будучи структурним компонентом військово-професійної підготовки, має набути більшої прикладної спрямованості, відображати реальні сценарії бойових дій та бути інтегрованою із тактичною, психологічною і лідерською складовими освітнього процесу.

Окреслено методологічну базу дослідження, яка охоплює компетентнісний, діяльнісний та аксіологічний підходи; зазначено, що проєктно-орієнтований підхід у фізичній підготовці виступає не лише як освітня технологія, але і як ефективний інструмент формування ключових  компетентностей – уміння діяти в нестандартних умовах, приймати рішення під тиском часу, демонструвати лідерство, організовувати взаємодію в підрозділі, витримувати складні фізичні й психологічні навантаження. Розкрито основні проблеми сучасної фізичної підготовки курсантів: зниження мотивації, шаблонність організації занять, відсутність зв’язку між програмними вправами і специфікою бойових завдань, формалізм в оцінюванні досягнень.

У межах статті запропоновано педагогічну модель впровадження проєктно-орієнтованого підходу у фізичну підготовку, яка передбачає п’ять логічно пов’язаних етапів: постановка завдання, аналітика ситуації, планування дій, практична реалізація та рефлексивна самооцінка. У підсумку зазначено, що проєктно-орієнтований підхід має значний потенціал у трансформації фізичної підготовки майбутніх офіцерів, сприяє зростанню мотивації до занять, формує суб’єктну позицію курсанта як активного учасника освітнього процесу, розвиває здатність діяти у нестандартних обставинах та готуватися до виконання складних бойових завдань.

Посилання

Avzalova, D. O., & Refel, V. I. (2023). Fizychna pidhotovka i sport viiskovosluzhbovtsiv u vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladakh Ukrainy ta zarubizhnykh krain [Physical training and sports of military personnel in higher military educational institutions of Ukraine and foreign countries]. Hraal nauky [The Grail of Science], 29, 365-370 [in Ukrainian].

Khatsaiuk, O. V., Yelisieieva, O. S., Zhukov, V. L., Klymenko, V. P., & Berezhnyi, Yu. M. (2020). Model formuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv-pravookhorontsiv do zastosuvannia zakhodiv fizychnoho vplyvu v riznykh umovakh sluzhbovo-operatyvnoi diialnosti [Model of formation of readiness of future law enforcement officers to use physical force in various conditions of official and operational activity]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 29, 174-178 [in Ukrainian].

Khomenko, P., & Fenich, R. (2023). Profesiino-prykladna fizychna pidhotovka maibutnikh ofitseriv v umovakh modeliuvannia umov boiovoi diialnosti [Professional and applied physical training of future officers in conditions of simulation of combat conditions]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 82, 35-39. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/22874 [in Ukrainian].

Kuryshko, Ye. A. (2022). Analiz dosvidu vprovadzhennia viiskovykh vprav u armiiakh providnykh krain NATO [Analysis of the experience of implementing military exercises in the armies of leading NATO countries]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Nauково-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports)], 9 (154), 50-54 [in Ukrainian].

Melnikov, A. V. (2018). Kontseptualni polozhennia pidhotovky maibutnikh ofitseriv Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy do fizychnoho vykhovannia osobovoho skladu [Conceptual provisions for the training of future officers of the State Border Service of Ukraine for physical education of personnel]. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny [Bulletin of the Ivan Ohienko Kamianets-Podilskyi National University. Physical Education, Sports and Human Health], 11, 233-245 [in Ukrainian].

Morhunov, O. A., Khatsaiuk, O. V., Kovalov, I. M., Sokolov, O. A., & Lozovyi, Ye. A. (2021). Udoskonalennia normatyvnoi bazy navchalnoi dystsypliny “Spetsialna fizychna pidhotovka” maibutnikh ofitseriv Natsionalnoi politsii Ukrainy ta politseiskykh riznykh katehorii [Improving the regulatory framework of the educational discipline "Special Physical Training" for future officers of the National Police of Ukraine and police officers of various categories]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools], 75, 2, 227-240 [in Ukrainian].

Yarmak, O. M., & Chepurnyi, V. A. (2024). Analiz prohram fizychnoi pidhotovky maibutnikh ofitseriv krain-chleniv NATO [Analysis of physical training programs for future officers of NATO member countries]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Nauково-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports)], 1 (173), 39-43. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.1(173).39 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-18

Як цитувати

КРАВЧЕНКО , Л., УСТІЛОВСЬКИЙ , Р., & СЄРИЙ , О. (2025). ПРОЄКТНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ФІЗИЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ: ДОСВІД ІНТЕГРАЦІЇ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ. Витоки педагогічної майстерності, (36), 121–126. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339443

Номер

Розділ

Статті