СИСТЕМА ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339444Ключові слова:
система, структурні компоненти системи, викладання, вдосконалення, психолого-педагогічні дисципліни, заклади вищої освіти, цілісністьАнотація
Стаття присвячена пошуку і висвітленню структурних компонентів системи вдосконалення викладання психолого-педагогічних дисциплін у закладах вищої освіти України в національно, -регіонально, -і особистісно-потребнісному вимірах. Схарактеризовано концептуальне бачення досягнення поставленої мети на обраній теоретико-методологічній платформі. На його основі розкриваються такі структурні компоненти різнорівневої системи як особливої цілісності: 1) цільовий; 2) на рівні ЗВО: інституційно-перетворювальний; 3) на рівні кафедри: діяльнісно-інноваційний; 4) на рівні особистості викладача: управлінсько-самодіяльнісний; 5) на рівні особистості студента: особистісно-й професійно-саморозвивальний. Визначаються функції кожного компонента і зв’язки між ними.
Посилання
Artiushyna, M. V. (2009). Psykholohichni ta pedahohichni osnovy pidhotovky studentiv ekonomichnykh spetsialnostei do innovatsiinoi diialnosti [Psychological and pedagogical foundations of preparing students of economic specialties for innovative activity]: monohrafiia. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet imeni Vadima Hetmana [in Ukrainian].
Butenko, L. L. (2021). Metodolohizatsiia zahalnopedahohichnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh tryrivnevoyi systemy vyshchoi osvity [Methodology of general pedagogical training of future teachers and scientific and pedagogical workers in the conditions of a three-level system of higher education]. (D diss.). Starobilsk: DZ LNU imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Huzii, N. V. (Ed.). (2018). Teoriia ta metodyka profesiino-pedahohichnoi pidhotovky osvitianskykh kadriv: akmeolohichni aspekty [Theory and methodology of professional and pedagogical training of educational personnel: acmeological aspects]: monohrafiia. Kyiv: NPU imeni M.P. Drahomanova. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/18835/Dydascalogichna%20osvi [in Ukrainian].
Ihnatovych, O. M. (2018). Psykholohichni osnovy rozvytku fakhovoi innovatsiinoi kultury pedahohichnykh pratsivnykiv [Psychological foundations of the development of professional innovative culture of pedagogical workers]: monohrafiia. Kyiv: DKS-Tsentr [in Ukrainian].
Kucheriavyi, O. H. (2025). Potreby funktsionuvannia systemy vykladannia psykhologo-pedahohichnykh dystsyplin u zakladakh vyshchoi osvity yak innovatsiinoi [The needs of the functioning of the system of teaching psychological and pedagogical disciplines in higher education institutions as an innovative]. In Innovatsii v osviti: zakonomirnosti, trendy, potreby [Innovations in education: patterns, trends, needs]: zb. nauk. prats za materialamy II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka. Retrieved from https://pedahohika.kpnu.edu.ua/zbirnyky-naukovykh-prats [in Ukrainian].
Kryvylova, O. A. (2018). Proektuvannia psykhologo-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh vykladachiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Designing psychological and pedagogical training for future teachers of vocational and technical educational institutions]. (D diss.). Berdiansk: Berdianskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet. [in Ukrainian].
Petrenko, L. M. (2024). Aktualitety vykladannia psykholohopedahohichnykh dystsyplin u zakladakh vyshchoi osvity [Current issues in teaching psychological and pedagogical disciplines in higher education institutions]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Bohdan Khmelnytskyi National University of Cherkasy. Pedagogical Sciences], 2, 12-17. DOI: https://doi.org/10.31651/2524 -2660-2024-2-12-17 [in Ukrainian].
Shekhavtsova, S. O. (2016). Sub’yektnist u pedahohichnomu aspekti [Subjectivity in the pedagogical aspect]: monohrafiia. Poltava: ZVO Ukoopspilky «Poltavskyi universytet ekonomiky i torhivli» [in Ukrainian].
Tytova, N. M. (2019). Teoretychni i metodychni zasady psykhologo-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia [Theoretical and methodological principles of psychological and pedagogical training of future teachers of vocational education]. (D diss.). Kyiv: NPU imeni M.P. Drahomanova [in Ukrainian].
Vovk, M. P., Hryshchenko, Yu. V., & Solomakha, S. O. (2024). Zmist psykhologo-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi i vyshchoi pedahohichnoi osvity Ukrainy [The content of psychological and pedagogical training of future teachers in institutions of professional pre-higher and higher pedagogical education in Ukraine]. Visnyk kafedry YUNESKO «Neperervna profesiina osvita XXI stolittia» [Bulletin of the UNESCO Department "Continuing Professional Education of the 21st Century"], 1 (9), 43-54. Retrieved from https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/101/94 [in Ukrainian].