МЕДІАПЕДАГОГІКА ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ТА КОМУНІКАЦІЙНОЇ ЕТИКИ СТУДЕНТІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339449Ключові слова:
медіапедагогіка, критичне мислення, комунікаційна етика, гуманітарна освіта, студенти, цифрова культура, медіаграмотність, інформаційна компетентність, академічна доброчесність, медіаосвітаАнотація
У статті розкрито потенціал медіапедагогіки як теоретико-методологічної основи формування критичного мислення та комунікаційної етики студентів гуманітарних спеціальностей. Наголошено на необхідності інтеграції медіаосвітніх практик у сучасний освітній процес в умовах зростання впливу інформаційного середовища на свідомість молоді. Обґрунтовано, що медіапедагогіка сприяє розвитку здатності до критичного аналізу медіатекстів, виявлення маніпулятивних стратегій, формування навичок свідомого інформаційного вибору. Показано, що медіапедагогічні підходи дозволяють формувати ціннісні орієнтири комунікаційної поведінки, культуру діалогу та академічну доброчесність. Визначено практичні форми реалізації медіапедагогіки у навчальному середовищі: інтерактивні заняття, аналіз актуальних кейсів, створення авторських медіапроєктів, впровадження міждисциплінарних курсів. Стаття адресована викладачам, дослідникам, аспірантам, які працюють у галузі гуманітарної освіти та цифрової педагогіки.
Посилання
Ivanova, O. M. (2019). Intehratsiia mediaosvitnikh praktyk u profesiinu pidhotovku maibutnikh filolohiv [Integration of Media Education Practices into the Professional Training of Future Philologists]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical Discourse], 26, 143-147 [in Ukrainian].
Kazakov, D. O. (2020). Mediapedahohika yak skladova tsyfrovoi kultury maibutnoho vchytelia [Media pedagogy as a component of the digital culture of the future teacher]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 3 (77), 112-115 [in Ukrainian].
Kuznetsova, S. A. (2021). Rozvytok krytychnoho myslennia studentiv u konteksti tsyfrovoi transformatsii osvity [Development of critical thinking of students in the context of digital transformation of education]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences], 5 (337), 87-89 [in Ukrainian].
Pakhomova, T. I. (2018). Krytychne myslennia yak skladova mediaosvitnoi kompetentnosti studentiv [Critical Thinking as a Component of Students' Media Education Competence]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky [Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University. Series 5: Pedagogical sciences], 66, 94-96 [in Ukrainian].
Pinchuk, I. A. (2020). Mediapedahohika v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv humanitarnoho profiliu: mozhlyvosti ta vyklyky [Media pedagogy in the training of future teachers of the humanities: opportunities and challenges]. Osvitnii dyskurs [Educational discourse], 3, 98-101 [in Ukrainian].
Shevchenko, L. S. (2023). Dydaktychni stratehii rozvytku krytychnoho myslennia v umovakh tsyfrovoi osvity [Didactic strategies for the development of critical thinking in the context of digital education]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and Psychology], 1, 79-81 [in Ukrainian].
Smoliar, O. V. (2022). Formuvannia komunikatsiinoi etyky studentiv u protsesi profesiinoi pidhotovky v tsyfrovomu seredovyshchi [Formation of students' communication ethics in the process of professional training in the digital environment]. Naukovi zapysky. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes. Psychological and Pedagogical Sciences], 2, 51-53 [in Ukrainian].