МАЙСТЕРНІСТЬ ПЕДАГОГА В АКТУАЛІЗАЦІЇ НА УРОЦІ ЕМОЦІЙНО-ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА ЗМІСТУ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339465Ключові слова:
емоційно-ціннісний досвід, аксіологічні аспекти педагогічної освіти, емоційний інтелект, емоційна компетентність, активізація емоційної сфери учня, професійна підготовка педагога, педагогічна майстерністьАнотація
У статті аналізується проблема домінування репродуктивних методів навчання в сучасній українській освіті та обґрунтовується необхідність її системного оновлення через актуалізацію емоційно-ціннісного компоненту змісту освіти. Піднімається проблема професійного розвитку вчителя, здатного до успішної реалізації цього компоненту на уроках. На основі аналізу наукових джерел та педагогічного досвіду виокремлено основні характеристики емоційно-ціннісної сфери, що сприяють гармонійному розвитку особистості, формуванню активної громадянської позиції, успішній соціальній адаптації та психологічному благополуччю учнів.
Обгрунтовано думку, що високий рівень емоційної компетентності педагога є визначальним чинником у цьому процесі, розкрито її структурні компоненти (когнітивний, ціннісний, діяльнісний) та виокремлено п’ять ключових напрямів її реалізації на практиці: створення сприятливого емоційного середовища, інтеграція емоційно-ціннісного змісту в навчальний матеріал, застосування інтерактивних методів, розвиток емоційного інтелекту учнів та оцінювання їхнього емоційно-ціннісного розвитку.
Посилання
Kaliuzhna, T. (2012). Tsinnisni priorytety vchytelia ta osvity [Value priorities of the teacher and education]. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly [Pedagogy of higher and secondary schools], 34, 251-256 [in Ukrainian].
Korylchuk, N. I., Dzevytska, L. S., & Vasyliuk-Zaitseva, S. V. (2023). Problemy ta perspektyvy suchasnoi osvity Ukrainy: sproby naukovoi refleksii [Problems and prospects of modern education in Ukraine: attempts at scientific reflection]. Akademichni vizii [Academic visions], 16. Retrieved from https://academy-vision.org/index.php/av/article/download/164/152/155 [in Ukrainian]
Pasichnyk, Oleksandr, & Pasichnyk, Olena (2019). Dydaktychnе obgruntuvannia emotsiino-tsinnisnoho komponenta zmistu navchannia inozemnykh mov [Didactic justification of the emotional and value component of the content of foreign language teaching]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 1, 45-56 [in Ukrainian].
Prima, R. M., Prima, D. A., & Roslavets, R. M. (2022). Problema aksiolohizatsii profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly v naukovykh studiiakh [The problem of axiologizing the professional training of future primary school teachers in scientific studies]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 207, 43-47 [in Ukrainian].
Sukhopara, I. (2020). Zmist i struktura emotsiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [The content and structure of emotional competence of future primary school teachers]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a modern teacher], 22, 167-175 [in Ukrainian].