ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СФЕРУ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339468Ключові слова:
медична освіта, дистанційна освіта, змішане навчання, самостійна робота, самоосвіта, студенти медичних спеціальностей, цифрові технології, цифрові моделіАнотація
Актуальність пропонованого дослідження зумовлена потребою реформування медичної освіти в умовах цифрової трансформації українського суспільства, інтеграції до глобального освітнього простору та зростаючих вимог до цифрової грамотності й здатності до самоосвіти майбутніх медичних працівників.
Метою статті є аналіз стану впровадження цифрових технологій, дистанційного і змішаного навчання у медичну освіту України, а також окреслення основних напрямів і механізмів її подальшого розвитку. Серед основних завдань визначено висвітлення нормативно-правового підґрунтя цифровізації, характеристика сучасних цифрових освітніх технологій, дослідження ролі дистанційних і змішаних форм навчання, цифрових симуляцій і платформ у формуванні професійних знань і навичок студентів, а також аналіз викликів, пов’язаних із фінансуванням, інфраструктурою та підвищенням кваліфікації викладачів.
Розглянуто впровадження інформаційно-комунікаційних платформ, відкритих онлайн-курсів, віртуальних тренажерів, доповненої реальності, цифрових інструментів для реалізації дослідницьких завдань і підтримки професійного становлення студентів медичних спеціальностей. Розкрито потенціал цифрових технологій для розвитку дослідницьких умінь майбутніх фахівців сфери охорони здоров’я, а також наголошено на значенні цифрової грамотності, самоосвіти й персоналізованого супроводу освітньої траєкторії студентів. Окрему увагу приділено питанням організації цифрового моніторингу навчання, підвищення кваліфікації викладачів, цифрової підтримки працевлаштування випускників і викликам, пов’язаним із фінансуванням цифрових ініціатив.
Зроблено висновок щодо системного характеру цифрових змін у медичній освіті, які потребують комплексного оновлення змісту, педагогічних практик та управлінських моделей. Перспективи подальших досліджень вбачаються у розробці ефективних цифрових рішень для практичної підготовки майбутніх медичних працівників, зокрема в умовах клінічного стажування, оцінювання результатів навчання та супроводу індивідуальних освітніх траєкторій у форматі змішаного й персоналізованого навчання.
Посилання
Halkina, T., & Andriievska, V. (2024). Potentsial tsyfrovykh tekhnolohii u vdoskonalenni protsesu pidhotovky i perepidhotovky viiskovykh likariv [The potential of digital technologies in improving the process of training and retraining of military doctors]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 3, 139-148. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-139-148 [in Ukrainian].
Holovko, D. (2023). Efektyvnist vykorystannia virtualnykh symuliatoriv v osvitnomu protsesi yak zasib pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv do vymoh suchasnoho rynku pratsi [The effectiveness of using virtual simulators in the educational process as a means of preparing future specialists for the requirements of the modern labor market]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 17 (33). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-17(33)-07 [in Ukrainian].
Kankovskyi, I. Ye. (2014). Systema profesiinoi pidhotovky inzheneriv-pedahohiv avtotransportnoho profiliu [System of professional training of engineering teachers of the automotive sector]: monohrafiia. Khmelnytskyi: FOP Tsiupak A. A. [in Ukrainian].
Kostetskyi, P. V., & Ivantsov, S. V. (2023). Tsyfrovizatsiia osvity: bibliometrychnyi analiz suchasnykh doslidzhen [Digitalization of Education: Bibliometric Analysis of Contemporary Research]. Akademichni vizii [Academic visions], 18. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10252335. Retrieved from https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/749 [in Ukrainian].
Kozak, N., Rudynskyi, O., & Kozak, D. (2021). Pilot study applying distance learning during continuous professional development of military doctors in Ukrainian Military Medical Academy. Current Aspects of Military Medicine, 28 (1), 10-24. DOI: https://doi.org/10.32751/2310-4910-2021-28-1-01
Kudin, V. O. (1998). Osvita v informatsiinomu suspilstvi [Education in the information society]: navch. posib. Kyiv: Telepreskorporatsiia «Respublika» [in Ukrainian].
Mayer, A., Yaremko, O., & Shchudrova, T. et al. (2023). Medical education in times of war: a mixed-methods needs analysis at Ukrainian medical schools. BMC Medical Education, 23, 804. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04768-2
Popova, O. I., Ilina-Stohniienko, V. Yu., & Herasymenko, O. A. (2023). Uspishni keisy dystantsiinoho navchannia v medychnykh zakladakh osvity Ukrainy v period voiennoho stanu [Successful cases of distance learning in medical educational institutions of Ukraine during martial law]. Akademichni vizii [Academic visions], 18. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7774504 [in Ukrainian].
Shulhai, A. H., Polovyi, V. P., Petriuk, B. V., & Hospodarskyi, A. Ya. (2025). Deiaki aspekty dystantsiinoho navchannia u medychnomu universyteti [Some aspects of distance learning at a medical university]. Medychna osvita [Medical education], 4, 93-96. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15144 [in Ukrainian].
Zolfigol, M., Karami, S., & Khoshdel, A. (2020). The role of medical universities in rebuilding post-war Syria. Journal of Public Health Policy, 41 (4), 437-443.