МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ КОРОТКОЧАСНОЇ ЗАМАЛЬОВКИ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ХУДОЖНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339470Ключові слова:
педагогіка, методика, вища освітаАнотація
У статті проведено теоретичний і практичний аналіз методики короткочасних замальовок як ефективного педагогічного засобу професійної підготовки майбутніх художників. Розкривається значення етюдної практики для розвитку основних художніх навичок, формування в учнів спостережливості, образного мислення, уміння швидко і стисло схоплювати природний мотив, а також оволодіння технічними прийомами в умовах обмеженого часу.
Особливу увагу приділено структурі короткострокових ескізів, яка включає підготовчий, практичний та аналітичний етапи. На підготовчому етапі визначається мета завдання, аналізується характер, вибирається композиційний центр, продумується загальний творчий задум і колористичне рішення майбутнього твору. Під час практичного виконання увага зосереджується на передачі основних тональних і колірних співвідношень, побудові об’ємно-просторової структури та вловленні загального настрою мотиву. На завершальному етапі проводиться колективний аналіз виконаних ескізів, виявлення основних помилок і вдалих художніх рішень, аналіз різних підходів до композиції і кольоропередачі.
У статті наголошується на важливості колективного аналізу результатів як засобу розвитку критичного мислення, формування культури художнього сприйняття, професійного аналізу художніх творів та вміння аргументовано оцінювати свої та чужі роботи. Зазначено, що етюдна практика забезпечує не лише технічну підготовку, а й сприяє формуванню індивідуальної художньої мови студентів, розвитку їх естетичної культури, просторового бачення та вміння знаходити характерні ознаки природного мотиву.
Запропоновані методичні рекомендації можуть бути використані в навчальній практиці закладів професійної мистецької освіти, а також корисні викладачам і студентам при організації та проведенні занять з пленеру та етюдного живопису.
Посилання
Chervatiuk, V. (2004). Formuvannia navykiv maliuvannia peizazhu pid chas litnoi praktyky studentiv I–II kursiv viddilennia hrafichnoho dyzainu [Formation of landscape drawing skills during summer practice of 1st–2nd year students of the graphic design department]. Ukrainska akademiia mystetstva [Ukrainian Academy of Art], 11, 163-172 [in Ukrainian].
Danyliuk, I. H. (2011). Universalnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy 100000 [Universal dictionary of modern Ukrainian language 100000]. Kyiv: BAO [in Ukrainian].
Hultsova, D. P. (2020). Rol typolohii etyudu v mystetstvi ta intelektualnii diialnosti [The role of typology of the study in art and intellectual activity]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadrov kultury i mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 3, 200-207 [in Ukrainian].
Melnychuk, I. Yu. (2013). Metodyka vykladannia zhyvopysu ta kompozytsii pid chas litnoi sesii [Methods of teaching painting and composition during the summer session]. Kyiv: Emma [in Ukrainian].
Pichkur, M. O. (2021). Teoriia i praktyka kompozytsii [Theory and practice of composition]: navch. posib. Kharkiv: PromArt [in Ukrainian].
Shcherbyna, V. H. (2009). Praktychna kompozytsiia [Practical composition]: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim [in Ukrainian].
Zorko, Yu. I. (2011). Metodychni zasady roboty nad peizazhnym etiudom [Methodological principles of working on a landscape study]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts], 4, 117-120 [in Ukrainian].