ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Ю. СРІБНА
  • П. МОЛЧАНОВ
  • С. ОГУЙ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339473

Ключові слова:

професійна освіта, технологічна освіта, середня освіта, здобувачі освіти, інформаційно-цифрова компетентність, дистанційне навчання, цифрові технології, освітній процес

Анотація

У статті досліджено процес формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх педагогів професійної та технологічної освіти в контексті впровадження елементів дистанційного навчання. Розглянуто педагогічний потенціал цифрових технологій, проаналізовано їхній вплив на розвиток критичного мислення, медіаграмотності, цифрової культури та самостійності здобувачів освіти. Визначено основні виклики, пов’язані з організаційною та технічною підтримкою дистанційного навчання, а також необхідність підвищення цифрової грамотності викладачів. Обґрунтовано доцільність впровадження цифрових інструментів як елементів новітніх соціокультурних практик, що сприяють модернізації педагогічного процесу в умовах цифрової трансформації.

Посилання

Anderson, T. (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.

Antonova, E., & Familiarska, L. (2019). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi zakladu vyshchoi osvity [The use of digital technologies in the educational environment of a higher education institution]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], spetsvypusk, 10-22 [in Ukrainian].

Buckingham, D. (2013). Media education: Literacy, learning and contemporary culture. Polity Press.

European Commission. (2018). DigCompEdu: European framework for the digital competence of educators. Publications Office of the European Union.

Familiarska, L. L. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii dlia rozbudovy inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Digital technologies for building an inclusive educational environment]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 15, 151-162 [in Ukrainian].

Hulai, O. I., Kabak, V. V., & Herasymchuk, H. A. (2023). Zasoby ta tekhnolohii tsyfrovoho navchannia: teoretychnyi ta praktychnyi aspekty [Digital learning tools and technologies: theoretical and practical aspects]. Lutsk: LNTU [in Ukrainian].

Hurevych, R., Konoshevskyi, L., & Kostenko, N. (2023). Tsyfrova kompetentnist pedahohiv v umovakh informatyzatsii osvity [Digital competence of teachers in the context of informatization of education]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Pedahohika i psykholohiia [Scientific notes of the Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University. Pedagogy and Psychology], 74, 7-13 [in Ukrainian].

Ivanova, K. M. (2023). Mediahramotnist u pedahohichnii pidhotovtsi: novi pidkhody v umovakh tsyfrovizatsii [Media literacy in teacher training: new approaches in the context of digitalization]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 4, 34-40 [in Ukrainian].

Kirkwood, A., & Price, L. (2014). Technology-enhanced learning and teaching in higher education: What is “enhanced” and how do we know? Learning, Media and Technology, 39 (1), 6-36. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2013.770404

Kobzar, O. V. (2023). Tsyfrovi kompetentnosti vykladacha: suchasnyi kontekst profesiinoho rozvytku [Teacher digital competencies: the modern context of professional development]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 61 (1), 92-95 [in Ukrainian].

Kudlai, V. H. (2022). Aktualni pytannia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei pedahohiv v suchasnykh umovakh [Current issues of developing digital competencies of teachers in modern conditions]. In Tsyfrova ekosystema suchasnoho universytetu: epidemichni obmezhennia ta vyklyky voiennoho stanu [Digital ecosystem of a modern university: epidemic restrictions and challenges of martial law: scientific and methodological conference.]: nauk.-metod. konf. (pp. 162-165). Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

Livingstone, S., & Helsper, E. (2007). Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide. New Media & Society, 9 (4), 671-696. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444807080335

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017-1054. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Morze, N. V. (2021). Tsyfrovi instrumenty v osvitnomu protsesi: dosvid i perspektyvy [Digital tools in the educational process: experience and prospects]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 83 (1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i1.4262 [in Ukrainian].

Moskalenko, O. (2023). Dosvid vprovadzhennia elementiv dystantsiinoho navchannia u pidhotovtsi studentiv spetsialnosti «Profesiina osvita» [Experience in implementing elements of distance learning in the training of students in the specialty "Professional Education"]. Osvitnii protses v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Educational process in the context of digital transformation], 19 [in Ukrainian].

Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin Press.

Prykhodko, L. P. (2022). Tsyfrova kultura pedahoha: sotsiokulturni vymiry [Digital culture of the teacher: sociocultural dimensions]. Pedahohichna teoriia i praktyka [Pedagogical theory and practice], 2, 38-44 [in Ukrainian].

Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. Retrieved from https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466

Slabko, V. M., & Shpylovyi, Yu. V. (2023). Tsyfrova kompetentnist pedahohichnykh pratsivnykiv yak trend suchasnoi systemy osvity [Digital competence of teaching staff as a trend in the modern education system]. Naukovi zapysky NPU imeni M. P. Drahomanova [Scientific notes of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov], 156, 45-50 [in Ukrainian].

Sokolova, N. V. (2021). Studentotsentryzm i tsyfrovizatsiia: novi paradyhmy v osviti [Student-centrism and digitalization: new paradigms in education]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a modern teacher], 1, 76-81 [in Ukrainian].

Vizniuk, V. (2019). Tsyfrova kompetentnist maibutnikh pedahohiv yak nevid’iemna skladova profesiinoi pidhotovky [Digital competence of future teachers as an integral component of professional training]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of the Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. Pedagogy], 1, 17-23 [in Ukrainian].

Yershova, L. A. (2021). Informatsiino-tsyfrovi instrumenty u praktytsi pidhotovky pedahohiv [Information and digital tools in the practice of teacher training]. Pedahohichnyi almanakh [Pedagogical Almanac], 48, 29-35 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-18

Як цитувати

СРІБНА, Ю., МОЛЧАНОВ, П., & ОГУЙ, С. (2025). ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. Витоки педагогічної майстерності, (36), 212–218. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339473

Номер

Розділ

Статті