ХУДОЖНЬО-ГРАФІЧНА ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПЕДАГОГІЧНЕ ПРОЄКТУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339474Ключові слова:
художньо-графічна підготовка, педагогічне проєктування, комп’ютерні технології, графічна компетентність, інженерна графіка, дизайн-освіта, міждисциплінарнийАнотація
Стаття присвячена проблемі педагогічного проєктування художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти. Розкрито теоретичні та методичні засади побудови змісту професійної підготовки з урахуванням сучасних викликів цифровізації освіти, оновлення державних стандартів та запитів ринку праці. Проаналізовано роль комп’ютерно-орієнтованих технологій, інженерної графіки, візуалізації навчального матеріалу та інструментального програмного забезпечення. Особливу увагу приділено міждисциплінарному, компетентнісному та диференційованому підходам до навчання, а також принципу неперервності у професійній підготовці. Визначено напрямки вдосконалення змісту графічних дисциплін, структурування навчальних програм, впровадження практикоорієнтованих методик та розвиток дизайнерського мислення у майбутніх учителів технологій.
Посилання
Babchuk, Yu. M. (2021). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do orhanizatsii dyzainerskoi diialnosti u starshii shkoli [Preparation of future technology teachers for organizing design activities in high school]. (PhD diss.). Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Vinnytsia. Retrieved from https://vspu.edu.ua/content/graduate/doc/a15dis.pdf [in Ukrainian].
Boichuk, V. M. (2015). Teoretychni i metodychni osnovy khudozhno-hrafichnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia tekhnolohii [Theoretical and methodological foundations of artistic and graphic training of the future technology teacher]. (Extended abstract of PhD diss.). Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Vinnytsia. Retrieved from https://vspu.edu.ua/science/dis/des_14_1.pdf [in Ukrainian].
Boichuk, V. M., & Umanets, V. O. (2018). Kompiuterno-oriientovani tekhnolohii u khudozhnii-hrafichnii pidhotovtsi studentiv pedahohichnykh zakladiv vyshchoi osvity napriamu «Profesijna osvita» [Computer-oriented technologies in artistic and graphic training of students in pedagogical institutions of higher education within the specialty “Professional Education”]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information Technologies and Learning Tools], 63 (1), 81-94. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v63i1.2146 [in Ukrainian].
Bredniova, V. P., Smychkovska, O. M., Yavorska, N. M., & Yavorskyi, P. V. (2022). Suchasni tendentsii hrafichnoi pidhotovky zdobuvachiv tvorchykh spetsialnostei [Current trends in graphic training of creative specialties students]. Innovatsiina Pedahohika [Innovative pedagogy], 47, 142-148 [in Ukrainian].
Havryshchak, H., & Uruskyi, A. (2021). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity zasobamy kompiuterno-oriientovanykh tekhnolohii [Formation of graphic competence of higher education applicants through computer-oriented technologies]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Pedagogy], 1, 6-13 [in Ukrainian].
Derman, L. M., & Okhman, N. I. (2024). Teoretychni ta praktychni aspekty u pidhotovtsi studentiv z dystsyplin hrafichnoi pidhotovky [Theoretical and practical aspects in training students in graphic disciplines]. In Tekhnolohichna osvita: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku [Technological education: modern realities and development prospects]: proceedings of the 13th International Scientific and Practical Conference in memory of Academician Dmytro Tkhorzhevskyi (pp. 384-387). Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University Publishing House. Kyiv. [in Ukrainian].
Kucher, S. L. (2018). Teoretychni i metodychni zasady neperervnoi dyzain-pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Theoretical and methodological principles of continuous design training of future technology teachers]. (D diss.). Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy. Khmelnytskyi. Retrieved from http://46.63.9.20:88/jspui/handle/123456789/144 [in Ukrainian].
Marushchak, O. V., Savchuk, I. V., & Kazmirchuk, N. S. (2018). Dyzaіn u systemi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Design in the system of professional training of future technology teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems], 50, 322-326 [in Ukrainian].
Tarara, A. M., Machacha, T. S., Tutashynskyi, V. I., & Vdovchenko, V. V. (2017). Proiektuvannia zmistu profilnoho navchannia tekhnolohii u starshii shkoli [Designing the content of specialized technology education in high school]. Profesiina osvita: problemy i perspektyvy [Professional Education: Problems and Prospects], 13, 128-134 [in Ukrainian].
Vakulenko, O. (2024). Metodolohichni osnovy pedahohichnoho proiektuvannia zmistu khudozhno-hrafichnoi pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity [Methodological foundations of pedagogical design of artistic and graphic training content of higher education applicants]. In Aktualni problemy profesiinoi ta tekhnolohichnoi osvity: dosvid ta perspektyvy [Current problems of vocational and technological education: experience and prospects]: proceedings of the 11th All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 53-56). Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University Publishing House. Uman. [in Ukrainian].
Uruskyi, A., & Havryshchak, H. (2022). Dyferentsiatsiia zavdan pry formuvanni hrafichnoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity kompiuterno-oriientovanymy zasobamy navchannia [Task differentiation in the formation of students’ graphic competence using computer-based learning tools]. Osvitnii dyskurs [Educological Discourse], 36 (1), 141-160. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.1.11 [in Ukrainian].