ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ АНДРІЯ КАРИШИНА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА МОДЕРНІЗАЦІЮ ВИЩОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • А. ФАСТІВЕЦЬ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339476

Ключові слова:

Андрій Каришин, педагогічна концепція, гуманістична освіта, природнича підготовка, освітнє середовище, спадщина вченого, модернізація вищої освіти, наукова школа

Анотація

У статті представлено комплексне дослідження педагогічної концепції та освітньої спадщини Андрія Потаповича Каришина – видатного українського хіміка-органіка, педагога, організатора природничої освіти, творця потужної науково-педагогічної школи. Констатовано, що вивчення його ідей є надзвичайно актуальним у контексті сучасної модернізації вищої освіти в Україні, зокрема у сфері підготовки майбутніх фахівців природничого профілю. Методологічну основу дослідження становлять принципи історико-педагогічного аналізу, біографічного методу, системного підходу до освітніх явищ і концептуальна рефлексія над педагогічними практиками минулого у зв’язку з трансформаціями сучасності.

Обґрунтовано, що педагогічна концепція А. П. Каришина формувалася на перетині кількох ключових домінант: гуманістичного бачення ролі викладача як наставника й працівника освіти; особистісно орієнтованого навчання, що базується на повазі до студента як суб’єкта пізнання; навчання через дослідницьку діяльність і реальну практику; поєднання науковості, академічної доброчесності та етичного авторитету. Доведено, що А. Каришин фактично створив модель «освітнього середовища повного циклу», у межах якого студент отримував не лише знання, а й досвід співтворчості, колективної праці, відповідальності та наукового пошуку. Особливу увагу приділено розгляду внеску Андрія Каришина у розбудову інфраструктури природничої освіти, проаналізовано його управлінську та наставницьку діяльність як декана, у якій організаційне керівництво поєднувалося з педагогікою довіри, емоційної підтримки, морального прикладу. Акцентується на тому, що створена ним педагогічна традиція має чітко виражені риси школи – як у змісті, так і в континуїтеті. Визначено, що педагогічні ідеї А. П. Каришина цілком співзвучні з сучасними стратегічними орієнтирами реформування вищої освіти – компетентнісний підходом, розвитком академічної культури, екологізацією освітнього процесу, формуванням суб’єктності студента, академічною етикою та освітнім партнерством.

Посилання

Hrynova, M. V. (2012). Nash dekan – Andrii Potapovych Karyshyn [Our dean – Andriy Potapovych Karyshyn]. In Yu. V. Samusenko, H. F. Dzhurka (Comps.), Slovo pro vchytelia [A word about the teacher] (pp. 101-105). PNPU imeni V. H. Korolenka. Poltava: TOV «ASMI» [in Ukrainian].

Hrynova, M. V. (Ed.). (2019). Pryrodnychyi fakultet Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka: 100 rokiv istorii ta zdobutkiv [Faculty of Natural Sciences of Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko: 100 years of history and achievements]: litopys. Poltava: Astraia [in Ukrainian].

Liiko, S. V. (2012). Profesiinalizm, poriadnist, liudianist A. P. Karyshyna [Professionalism, decency, humanity of A. P. Karyshyn]. In Yu. V. Samusenko, H. F. Dzhurka (Comps.), Slovo pro vchytelia [A word about the teacher] (p. 211). PNPU imeni V. H. Korolenka. Poltava: TOV «ASMI» [in Ukrainian].

Petrenko, L., & Brekh, Yu. (2025). Kliuchovi chynnyky stanovlennia naukovo-pedahohichnykh ideĭ A. P. Karyshyna [Key factors in the formation of scientific and pedagogical ideas of A. P. Karyshin]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 20 (39) [in Ukrainian].

Rohozha, M. M. (2021). Personalohichnyi vymir osobystosti A. P. Karyshyna (do dosvidu zdiisnennia) [Personality dimension of A. P. Karyshin's personality (to the experience of implementation)]. In M. V. Hrynova (Ed.), Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli: XXVIII Karyshynski chytannia [Methods of teaching natural sciences in secondary and higher education: XXVIII Karyshyn Readings] (pp. 265-271). Poltava: Astraia [in Ukrainian].

Rohozha, M. M. (2022). Andrii Potapovych Karyshyn: shkola khimikiv-orhanikiv atsenaftenu ta pokhidnykh [Andriy Potapovych Karyshyn: School of Organic Chemists of Acenaphthene and Derivatives]. In Istoriia rozvytku nauky, tekhniky ta osvity: Vsesvit i liudyna: vid klasychnykh do suchasnykh uiavlen [History of the development of science, technology and education: The universe and man: from classical to modern ideas]: materialy XX Mizhnar. molodizhna nauk.-prakt. konf. (pp. 21-24). Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-18

Як цитувати

ФАСТІВЕЦЬ, А. (2025). ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ АНДРІЯ КАРИШИНА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА МОДЕРНІЗАЦІЮ ВИЩОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Витоки педагогічної майстерності, (36), 229–233. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339476

Номер

Розділ

Статті