РОЗВИТОК ВІДКРИТОЇ НАУКИ ЯК ЕЛЕМЕНТУ ЦІЛІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: МОДЕЛЬ, ІНФРАСТРУКТУРА, ОСВІТНІЙ МАРКЕТИНГ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2025.36.339483Ключові слова:
відкрита наука, сталий розвиток, інфраструктура, маркетинг інновацій, ЗВО, ЦСРАнотація
У статті, що частково відображає результати дисертаційного дослідження на тему «Теоретичні та методологічні основи підготовки майбутніх менеджерів для маркетингової діяльності» та наукового пошуку за затвердженою УкрІНТЕІ темою наукового дослідження, розробки та апробації «Розвиток регіональної інноваційної інфраструктури: інформаційно-консультативна підтримка у сфері інтелектуальної власності» як елемента розробки освітніх управлінських проектів у контексті інтеграції програм регіонального розвитку у світову економіку та в контексті цілей сталого розвитку, аналізується розвиток відкритої науки як важливого інструменту досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР). Відкрита наука розглядається як підхід, що ґрунтується на вільному доступі до наукових даних, відкритій інфраструктурі та залученні суспільства до наукового процесу. Особливу увагу приділено ролі закладів вищої освіти у формуванні дослідницької е-інфраструктури, просуванні інновацій, міжнародній співпраці та комерціалізації результатів досліджень. У статті запропоновано модель розвитку відкритої науки на інституційному рівні, а також надано рекомендації щодо її впровадження в Україні. Визначено значення відкритої науки для підвищення ефективності наукової діяльності, забезпечення рівного доступу до знань, стимулювання інновацій і розвитку партнерств. Підкреслено роль університетів як провідних суб’єктів наукового прогресу та модернізації освіти.
Посилання
Hrynova, M. V., & Shkoliar, S. P. (2024). Deiaki vazheli motyvatsii innovatsiinoi diialnosti yak elementy modeli rozvytku zakladu osvity [Some levers of motivation of innovation as an element of a model of development of an educational institution]. In Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika [Resource-oriented training in "3D": accessibility, dialogue, dynamics]: zbirnyk tez dopovidei IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 33-38). Poltava. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/23131 [in Ukrainian].
Drach I., & Petroie O. (Eds.). (2024). Otsiniuvannia yakosti doslidnytskoi diialnosti universytetiv na osnovi pryntsypiv i pidkhodiv vidkrytoi nauky [Evaluation of the quality of research activities of universities based on the principles and approaches of open science]: monohrafiia Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy. Retrieved from https://doi.org/10.31874/978-617-7486-47-2-2024 [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (Ed.). (2023). Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho vidnovlennia: vyklyky i vidpovidi [Higher education in Ukraine under martial law and post-war reconstruction: challenges and answers]: naukovo-analitychna dopovid Kyiv: Pedahohichna dumka. DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-IHED-2023 [in Ukrainian].
Luhovyi, V., & Petroie, O. (Eds.). (2022). Analiz providnoho vitchyznianoho ta zarubizhnoho dosvidu z pidvyshchennia doslidnytskoi spromozhnosti universytetiv Ukrainy v umovakh viiny ta povoiennoho vidnovlennia u konteksti implementatsii kontseptsii «Vidkryta nauka» [Analysis of leading domestic and foreign experience in increasing the research capacity of Ukrainian universities in the context of war and post-war reconstruction in the context of implementing the concept of "Open Science"]: preprynt (analitychni materialy) Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy. Retrieved from http://surl.li/naaws [in Ukrainian].
Saukh, P. Iu. (2024). Realizatsiia pryntsypiv vidkrytoi nauky dlia rozvytku doslidnytskoho potentsialu ZVO [Implementation of open science principles for the development of research potential of HEIs]. In M. V. Hrynova (Ed.), Innovatsiini aspekty osvitnoho ta proiektnoho menedzhmentu: dosvid A. Makarenka v dialozi iz suchasnistiu [Innovative aspects of educational and project management: A. Makarenko's experience in dialogue with modernity]: materialy XXIII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Upravlinska maisternist kerivnyka zakladu osvity», «Upravlinnia proektamy u sferi nauky, osvity, innovatsii ta informatyzatsii», «Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v osviti ta u vyrobnytstvi»: materialy Vseukr. nauk.-prakt. seminariv (pp. 18-20). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Shkoliar, S. P. (2023). Pro mozhlyvosti vykorystannia potentsialu zakladu osvity v prohramakh riznoho rivnia [About the possibility of using the potential of an educational institution in programs of different levels]. In M. V. Hrynova (Ed.), Slovo i sprava Antona Makarenka: ukrainskyi ta yevropeiskyi konteksty [Word and Case Anton Makarenko: Ukrainian and European contexts]: materialy XXII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Upravlinska maisternist kerivnyka zakladu osvity», «Upravlinnia proiektamy u sferi nauky, osvity, innovatsii ta informatyzatsii», «Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v osviti ta u vyrobnytstvi»: materialy Vseukr. nauk.-prakt. seminariv (pp. 306-310). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/20923 [in Ukrainian].
Shkoliar, S. P. (2023). Dosvid novatorskykh initsiatyv u rozvytku mizhnarodnoho proiektnoho marketynhu orhanizatsii [The experience of innovative initiatives in the development of international projected organization of organization]. Dydaskal [Didas Finn], 24, 248-251 [in Ukrainian].
Shkoyar, S. P. (2024). Mizhnarodnyi marketynh v osviti: interaktyvnyi zviazok elementiv modeli protsesu upravlinnia pidhotovkoiu maibutnikh menedzheriv [International marketing in education: interactive connection of elements of the model of the management process of training future managers]. In M. V. Hrynova (Ed.), Innovatsiini aspekty osvitnoho ta proiektnoho menedzhmentu: dosvid A. Makarenka v dialozi iz suchasnistiu [Innovative aspects of educational and project management: A. Makarenko's experience in dialogue with modernity]: materialy XXIII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Upravlinska maisternist kerivnyka zakladu osvity», «Upravlinnia proektamy u sferi nauky, osvity, innovatsii ta informatyzatsii», «Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v osviti ta u vyrobnytstvi»: materialy Vseukr. nauk.-prakt. seminariv (pp. 262-263). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Shkoyar, S. P., & Shpylovyi, V. D. (2024). Stratehiia mizhnarodnoho marketynhu v osviti ta konsaltynh vynakhidnytskoi diialnosti ZVO [International marketing strategy in education and consulting for inventive activity of higher education institutions]. In Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika [Resource-based learning in "3D": accessibility, dialogue, dynamics]: zbirnyk tez dopovidei IV Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 142-146). Poltava: FKUEP PDAU [in Ukrainian].
Shkoyar, S. P. (2023). Mizhnarodnyi proiektnyi marketynh: porivnialnyi analiz natsionalnykh osoblyvostei biznes-spilkuvannia [International project marketing: comparative analysis of national characteristics of business communication]. In In M. V. Hrynova (Ed.), Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli (XXX KARYShYNSKI ChYTANNIa) [Methods of teaching natural sciences in secondary and higher education (XXX KARYSHYN READINGS)]: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, prysviachenoi rozrobkam modelei pidhotovky maibutnoho vchytelia do pedahohichnoi diialnosti v Novii ukrainskii shkoli (pp. 245-250). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Towards a 2030 vision on the future of universities in Europe. Policy Report. (2020). Publications Office of the European Union. Retrieved from http://surl.li/mzxlr